Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av moonride
Jag åkte på en felkod i veckan på min V70 T5 -01

"SRS-AIRBAG"
SERVICE OMGÅENDE"

Bild

Läste av felkoden med min PPC3 BSR felkods läsare som sade att där var ingen kontakt Med vänster sidokrock kudde i förarstolen

FELKODER:
SRS-0034
SRS-0105

Jag tittade under förar stolen och såg mot min förvåning att den orange:a airbag kabeln Var halvt av(där går 2 kablar brun/blå i den orange:a) den blå sladden var HELT av :shock:
så glad blev Jag att hittat felet såklart och fram med löd station och krympslang lödade ihop kabeln fint och försökte ta bort felkoden Med PPC3 igen..

men detta gick inte heller, vafan tänkte jag..körde ner till Motor Center i Svalöv som är auktoriserad Volvo Verkstad som har original Volvo Vida utrustning och bad dem nolla felet med Vida..
Dem blev lika förvånade över fenomenet ??:-/
det stod klart och tydligt att airbagen fungerar och har full kontakt med systemet, inga fel alls men felkoden går endå inte att radera :(
dem prövade allt, av med batteriet, på med batteri laddare osv Men var helt omöjligt att radera felkoden trots där inte finns ett enda fel enligt Vida och PPC3 :(
Sista spekulationen blev att SRS boxen fått stryk av nån oförklarlig anledning, så det var bara att köra hem igen.
någon som kan ha en aning? :roll:

**Tack På Förhand**
Användarvisningsbild
av hollan
kabeln är kanske av på fler ställe tex mellan sits och ryggstöd brukar dom gå av
Användarvisningsbild
av hollan
ja internt fel i styrenheten brukar i 99 fall av hundra sluta med byte av styrenhet här går de och sätta i en begagnad samma styrenhet till s80 s60 v70 från 99 och upp till 03 04 nått
behövs doch laddas med srs omladdning på volvo
Användarvisningsbild
av moonride
Nej den är hel, vi provade även med 2st helt nya airbagar med samma fel ??:-/
hollan skrev:kabeln är kanske av på fler ställe tex mellan sits och ryggstöd brukar dom gå av
Användarvisningsbild
av moonride
båda felen kvarstår
i Vida visar den fullt funktionsdugligt system, men felkoderna går inte att få bort :cry:

Vojje skrev:Antar att det är SRS 0105 som kvarstår. Internt fel i styrboxen.
Användarvisningsbild
av moonride
hollan det där låter mer som troligt fel i mitt fall ja (då kombiinstrumentet absolut inte visat minsta tendens att dumma sig)
mitt fel kom ju efter att den blå kablen i airbag kabeln under stolen gått rakt av och det är endast till den felkoden hänvisar, möjligt att styrenheten ballade ur när kontakten blev bruten via en kabel...
helt klart värt ett försök med utbytes SRS styrenhet och mjukvaru omladdning :D
hör av mig när detta är beprövat :D
den SRS styrenhet jag har heter: BOSCH 0285001254
hollan skrev:ja internt fel i styrenheten brukar i 99 fall av hundra sluta med byte av styrenhet här går de och sätta i en begagnad samma styrenhet till s80 s60 v70 från 99 och upp till 03 04 nått
behövs doch laddas med srs omladdning på volvo
Användarvisningsbild
av Vojje
moonride skrev: den SRS styrenhet jag har heter: BOSCH 0285001254
Det var värst vad du var välinformerad :D .
Repareras för 1500:- i Karlstad/Märsta
Användarvisningsbild
av moonride
Jo jag såg det där också :D
men tror jag kan ordna en styrenhet nästan gratis bara betala för mjukvaran/installationen
(annars blir det Karlstad)
får se imorrn hur det ser ut :)

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Vojje skrev:
moonride skrev: den SRS styrenhet jag har heter: BOSCH 0285001254
Det var värst vad du var välinformerad :D .
Repareras för 1500:- i Karlstad/Märsta
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]