Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag skulle starta bilen förra veckan var allt om vanligt fram till att den skulle börja spruta in varmluft i kupen.
Var och felsökte på verkstad, de sa att det var den lilla fläkten bakom gallret i klimatpanelen som gav felkod. De bytte den, men bilen blåser fortfarande inte in någon varm luft, utan bara ljummen luft i max 23 grader. Har mätt det med en termometer.
Idag var bilen på samma verkstad igen, och de kunde inte hitta något mer fel, så de tog kontakt med Volvo och skickade bilen dit. Där gjorde dom en uppgradering i mjukvaran, men det hjälpte inte. Får någon felkod som ccm-0004 tror jag. Fick inte med mig papprerna hem, men tyckte det stod så.

Nästa steg enligt de båda verkstäderna var att byta hela ecc panelen. Ny kostar den 6500 men de sa att ibland gick det att programmera en begagnad. Så det är lagt en beställning på en begagnad som kommer i slutet av veckan. Den ska monteras och sen måste visst Volvo ladda in ny programvara igen. Men de garanterade inte att det fungerade och de garanterade inte heller att det är det som är felet att jag inte får någon varmluft i bilen.
Vad tror ni spökar?! Vill verkligen få ett klart beslut. ATT DET ÄR DET HÄR SOM ÄR TRASIGT, men så enkelt var nog inte detta.

Snälla hjälp mig med era erfarenheter och kunskap!!!
Senast redigerad av 1 Tompa R, redigerad totalt 0 gånger.
Blev det ngn förändring/förbättring efter tempsensorbytet?
Kan vara en klaff som inte funkar (blend door actuator) som reglerar blandningen av varm/kall luft. Är det samma temp höger som vänster?
har den rullat långt så tror jag du har igensatt värmeelement
Steg ett för mig skulle vara att byta eller kontrollera termostaten genom att ta ur den och koka den i en kastrull.

Steg två skulle vara att spola igenom värmepaketet, finns en del trådar om detta på forumet med lite olika metoder. Alternativt på youtube om du söker på tex "unclogging heater core" eller liknande.

Glöm inte att återkoppla hit när du löst ditt problem!

Lycka till :-)-)
Termostaten bör vara okej, motorn går upp snabbt i temp och håller sig "rakt upp med nålen" i instrument panelen. Har inte hört något om bilen idag, hoppas på att det händer något imorn. Ska rapportera om hur det går. Tack så länge för hjälp och tipps ni kommit med

Använde dimension 255/40-20 med fälgar p[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]

Vad verkstaden gör beror på ditt specif[…]

Relä K uppbrunnet.

Nu stämmer inte senaste svaret märker ja[…]