Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
fundera min motorgång på min v702 2002 2,4 sugis.

vid kallstart tycker jag den rasslar mycket, samt vid tomgång hörs det nästan som om nån ventil går tyngre.

sen låter det som ett lagerljud, vinande ljud fram o tillbaka. ALLT är bytt på remsidan, kamrem, spännare, alla lager som finns, på generator mm.

får tomgångs dipp ibland, så det vibrerar.

hört om vvt ventilen, inte exakt vad det innebär eller hur man byter eller kostar...nån som kanske är klokare.??
läst man kan göra rent vvt silen, är det enkel procedur bara genom att öppna ventillåpan ??

som enligt : http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&p=720977
av matti111
I korthet kan sägas att VVT-hjulet är en variabel kamremsskiva på insugskammen på en 2.4 sugis. Remskivan varierar med hjälp av en solenid. Det finns en mycket bra filmsnutt på youtube där man hör hur det låter när VVT-solenoiden är trasig. Det smattrar på ett alldeles speciellt sätt. Jag gissar att det är där du har ditt problem. VVT solenoiden kan bytas uppifrån, men om du ens är lite osäker skall du lämna in den till verkstad. Hoppas du slipper undan så lätt som med en ny solenoid.
av freak
Jag tycker det låter som en AC kompressor prova starta bilen och stäng av ac.

Om ljudet då är borta är det bra byta kompressor.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]