Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kat
Hejsan!

Före jul pajade min bil:

- Fabrikat Volvo V70 (II) Diesel,
- Fordon VOLVO S + V70
- typ 2.4 D
- Årsmodel 2005
- Motor D5244T/D5244T5
- kW 120
- växellåda automat

Enligt verkstan Bilia så var startmotorn tråsiga. Det skulle kosta dryga 6500 kr att laga den. i början av januari så ringde mig verkstan och sa att delar av startmotorn hade ramlat ner i växellådan resp. motorn. De sa typ, att motorn inte kunde röra sig. Nu hade kostnaderna stigit till 21000 kronor. Dessutom menade att det troligen kommer tillkommer några tusen kronor för att startkransen var utslitna. Ännu 3400 kronor mer. Jag beslutade dock att låta bilen repareras då det finns fortfarande lån på den och den var bara 6000 kr värda så som den stod där enligt Bilia. Idag så ringde verkstan igen och sa att de hade fixat startmotorn och startkransen osv. men att motorn fungerar inte som den ska. Den är kraftlösa säger de. Jag borde kanske också nämna att bilen varit på service i november 2012, alltså en månad innan den gick sönder.

Jag är lite förtvivlat för jag förstår inte vad som händer och vad håller på med. Jag känner mig faktiskt lite skinnade för ju längre bilen står i verkstan ju mer är sönder och det låter helt enkelt inte klokt.

Jag hade hoppats att ni kanske kunde förklara för mig vad som hänt, jag undrar också om det är verkstans fel att allt mer av bilen går sönder.

Jag tackar och hälsar!

Katharina
av svda
Låter helt otroligt att så mycket skulle ha pajat på en gång.
Ev. kan du ha en vagnskadeförsäkring som kan ta en stor del av kostnaden. Kolla upp detta.
av svda
Det är inte lätt att veta exakt vad som hänt, men jag tycker ändå att Bilia får ta på sig en del av skulden.
Bilia debiterar mycket höga timpriser. Om de vill att ägare till äldre bilar, som oftast får stå för hela reparationskostnaden själv liksom du, skall våga lämna sina bilar, så kan kan de inte bete sig så här.
Du har sagt ja till 24400 kr i reparationskostnader, vilket är mycket högt i relation till bilens värde. Samma jobb hade kanske kostat 15 000 kr på en annan icke märkesbunden verkstad. För dessa 24400 kr anser jag som grundinställning att Bilia skall ge dig en fungerande bil. Om de vägrar, så be dem förklara skriftligen varför. Publicera sedan svaret här, så kan du få en bedömning av hur de argumenterar.
av Kat
jag skickade en förfrågan till verkstaden och har fått ett svar nu.

Vi kunde konstatera vid startmotorbyte att kugghjulet på startmotorn gått sönder och resterna av detta ramlat ner i växellådshuset vid svänghjulet varpå växellådan demonterades för att plocka bort resterna. I detta läget konstaterades även att kuggen på svänghjulet tagit skada varpå även detta byttes

Startmotor och svänghjul är utbytta till en kostnad av 23466kr.

När detta var klart och bilen skulle startas upp går motorn ojämnt på tomgång och är orkeslös.

Vi utför nu en stegvis felsökning av detta och har fått ert accept på en felsökningskostnad av 1000kr.

Vi kommer att kontakta er när vi funnit felet eller behöver mer tid för felsökning.
av svda
Trist läge. De åtgärder Bilia genomfört är inte mycket att säga om. Men kostnaderna är hiskeliga. En beg. startmotor kostar ca 2000 kr och ett beg. komplett svänghjul ca 1000 kr. Begagnatpriset brukar vara ca 50 % av nypriset så jag gissar att du fått betala för delar för ca 6000 kr, dvs en arbetskostnad på 18000 kr för att demontera växelådan. Det låter saftigt, till och med för Bilia. Det förekommer att Bilia rekommenderar bilägare att vända sig till billigare verkstäder när det gäller omfattande reparationskostnader på en gammal bil. Det hände mig då förångaren til AC:n pajade på min åtta år gamla 855. Den jag talade med på Bilia sa att de skulle ha 15 000 kr men rekommenderade mig att anlita en annan verkstad som kunde fixa det billigare. Kostnaden blev då ungefär hälften.

Jag tycker fortfarande Bilia borde ha rekommenderat dig ta bilen till en billigare verkstad.

Kolla om Bilia bytt vevaxeltätningen innanför svänghjulet. Om de inte gjort detta och heller inte rekommenderat dig att genomföra detta så är de inte särskilt proffsiga i mitt tycke.
svda skrev:Trist läge. De åtgärder Bilia genomfört är inte mycket att säga om. Men kostnaderna är hiskeliga. En beg. startmotor kostar ca 2000 kr och ett beg. komplett svänghjul ca 1000 kr. Begagnatpriset brukar vara ca 50 % av nypriset så jag gissar att du fått betala för delar för ca 6000 kr, dvs en arbetskostnad på 18000 kr för att demontera växelådan. Det låter saftigt, till och med för Bilia. Det förekommer att Bilia rekommenderar bilägare att vända sig till billigare verkstäder när det gäller omfattande reparationskostnader på en gammal bil. Det hände mig då förångaren til AC:n pajade på min åtta år gamla 855. Den jag talade med på Bilia sa att de skulle ha 15 000 kr men rekommenderade mig att anlita en annan verkstad som kunde fixa det billigare. Kostnaden blev då ungefär hälften.

Jag tycker fortfarande Bilia borde ha rekommenderat dig ta bilen till en billigare verkstad.

Kolla om Bilia bytt vevaxeltätningen innanför svänghjulet. Om de inte gjort detta och heller inte rekommenderat dig att genomföra detta så är de inte särskilt proffsiga i mitt tycke.

Volvo här hemma ville ha 10 000:- för att demontera växellådan. Dock vet jag inte vad ett "svänghjul" till en automat kostar, till min ville volvo ha över 9000:- men det är en manuell å andra sidan. Automat har ju bara som ett nät till svänghjul.
av svda
Ha ha, ja det händer ju dagligen
Det gör det kanske inte, men det hände mig med en ungefär lika gammal bil och hur seriöst är det att rekommendera ägaren att lägga ned så här stora pengar på denna bil när det finns alternativ med beg. delar t.ex.
Volvo här hemma ville ha 10 000:- för att demontera växellådan. Dock vet jag inte vad ett "svänghjul" till en automat kostar, till min ville volvo ha över 9000:- men det är en manuell å andra sidan. Automat har ju bara som ett nät till svänghjul.
En manuell har ett dubbelmassehjul. Automatens är mycket enklare och billigare. Jag vet dock inte om det är jobbigare att ta dän och dit en automatlåda än en manuell.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22667396
av dalldall
blir inte förvånad ett dugg!!! det händer allt som oftast att verkstaden lurar kunder på rep o pengar! OBS!behöver inte vara så i detta fallet, men tom volvo borde ju fatta att man inte lägger 23000 på en så gammal bil! ibland fattar man inte hur folk har råd o ha bil egentligen, jävla tur man kan mecka själv, spark i ändan skulle dom ha. MEN! varför godkände du kostnaden?

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]