Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emil889
Har nyss köpt mig en S60 2.5T AWD -05 (gått 14500 mil) och den har nyligen fått vinkelväxeln bytt , antar att den förra ägaren råkade ut för samma som jag läst en hel del här på forumet råkat ut för.

Nu har jag givetvis inte tänkt misshandla den på något vis men hur mycket tål grejerna vid normal körning? Hur mycket slit skulle det blir att köra på en isbana? Eller bara "leka lite i snön". Svårt att få någon uppfattning om hur känsligt det är, läser man runt här så känns det som just hylsan slits ut lite titt som tätt men som vanligt så är det väl bara dom som har problem man läser om och därför blir det lite missvisande :wink:

Ni som har kört AWD ett antal år, hur har det fungerat för er och vad är era intryck? :)
Min erfarenhet utav mim awd är att så länge det är halt och inte blir fäste direkt så det blir ett slag i drivlinan så håller den. Har åkt endel på tvären med min V70, även på blöt asfalt i höstas både på bredden i rondeller och 90 graders korsningar. Sen ska dock tilläggas att min vinkelväxel gav upp vilket inte är konstigt . Dock så var det vid körning typ rakt fram som den gav upp.

Men kör du på blankis så bör det inte vara någon fara.
Andreas123 skrev:Jag har kört med min v70 01:a lite över 18000mil,bsr trimmad 2.4t motorn.de som har pajjat är huset till vision annars har den funkat,kör ganska normalt med bilen.

Det felet är dock inte något som kommer bli på den bilen det handlar om då det är helt olika system i bilarna.
basberoende skrev:
Andreas123 skrev:Jag har kört med min v70 01:a lite över 18000mil,bsr trimmad 2.4t motorn.de som har pajjat är huset till vision annars har den funkat,kör ganska normalt med bilen.

Det felet är dock inte något som kommer bli på den bilen det handlar om då det är helt olika system i bilarna.
Nä de är Haldex.men vinkel växeln ska hålla vi normal körning i allafall.+att jag har varit noga med däcken skifta dom när dom har slitits ner mer framme.
av Emil889
Hörde något om att när man byter ut hylsa/växel nu så är det någon förstärkt variant? Min byttes i juli om jag inte minns helt fel. Vad är den som är förbättrat jämfört med den som sitter fabriksmonterad?
Andreas123 skrev:
basberoende skrev:

Nä de är Haldex.men vinkel växeln ska hålla vi normal körning i allafall.+att jag har varit noga med däcken skifta dom när dom har slitits ner mer framme.

Ja det är sant, men ändå är det ett vanligt fel. Var inne på volvo nu i veckan och där hängde en XC70 där bara framhjulen snurrade. Viscon är känsligare med däcken än vad haldex är. Men det är bra om dom är så jämna som möjligt.
Haldex är ju helt klart bättre än visko koppling,viskon är ju seg att koppla in+att den kopplar in om omkretsen inte är lika mellan fram å bak,sen kastar vinkeln in handuken.Haldexen kanske sliter mera på hyllsan när den kickar in bakhjulen.viskon smyger in bakhjulen.
av llesrof
XC70 -06, 15200 mil och inga som helst problem förutom en trasig trycksnsor. Jag kör som folk, det vill säga, inga fullgasaccelerationer på torr asfalt eller försök att sladda på asfalt. På vintern när det är snö och halt kan jag väl vifta lite med baken. Beter man sig vetigt så håller den länge.
och fylla upp olja i vinkelväxeln om den läcker vilket dom brukar göra när dom har gått många mil.jag kör med en olje kanna och böjlig pip å pumpar in i på fyllnads hålet som åxå är olje nivån på vinkel växeln,de tar nån minut å göra å kostar inte många kronor.

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]