Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av motorparen
Hej. Jag har en Volvo v70 t5-06 momentum och jag skulle vilja byta ratt. Jag har fått nys om en Volvo original träratt som jag tycker är snygg. Nu till min fråga: Hur krångligt är det med airbag, cruisecontroll och radiostyrningen? Är det inget jag ska ge mig på utan lämna istället in den till proffsen. Jag är väl inte helt novis men vissa saker kanske jag inte ska göra.
Någon som har gjort detta och kan råda mig hur jag ska gå till väga?
av ast
Är det en komplett ratt med airbag du hittat ? Tänkte annars kan de vara svårt att hitta samma färg på den.
Är det exakt samma funktioner på den nya ratten eller är det fler knappar på den?
av motorparen
Hej. Enl säljaren (bildemontering) så ska jag flytta med airbag och och även knapparna för det finns uttag för dem på den nya ratten.
av S.t.r.a.n.D
Har du originalratten i V70in? Den är 4-ekrad, är träratten det också?

Det är inget jättesvårt jobb att byta ratt men det kan vara lite svårt att få loss airbagen första gången man gör det. Och man ska ha respekt för dom, kan göra ont och bli dyrt om nått går fel. Men det finns ju monteringsanvisningar på nätet så det är bara läsa hur du skall gå till väga.
Bara du är noga med att göra bilen strömlös ett bra tag innan du börjar jobba samt att du har tändningen PÅ (nyckeln i läge 2) när du sätter på minuskabeln igen. Detta ska du göra för ifall något har blivit galet så ska airbagen smälla när du står vid bagaget och sätter på minuskabeln och inte när du sitter i förarstolen och vrider på tändningen.
av motorparen
Hej och tack för ditt svar. Min nuvarande ratt är tre ekrad och det är träratten också. Ok jag ska leta efter beskrivning om hur jag går tillväga. och som sagt, tack för hjälpen!

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]