Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Hej
Det började med att antispinnlampan började blinka fast hjulen inte spann, sedan tändes ABS lampan, motorlampan och den röda med ett utropstecklen.
I displayen står det "Bromsfel Serv. omgående" hela tiden och ibland när man startar "ABS service" och "STC service" sedan "bromsfel Serv. omgående".
Varken ABS eller antispinn fungerar. Tycker det känns som bromsarna ligger på lite för när man släpper gasen eller växlar blir det ett ryck.
Kände på bromsskivorna i fram, båda var kalla och båda i bak var kanske 20-30 grader varma.

Kollade felkoder med min PPC och fick fram följande:

BCM 0022 = Hjulsensor höger fram. Felaktig signal
BCM 0021 = Hjulsensor höger fram. Felaktig signal
BCM 0000 = ?
UEM 0004 = Sirén. Kommunikationsfel (Jag har bytt sirenens batteri bytt förut, men blev ej av med felmeddelandet i displayen, nu har den dock försvunnit av sig själv, vet inte om felkoden ligger kvar sedan tidigare)
ECM 9400 = Styrenhet bromssystem (BCM). Felaktig signal, Bromslägesgivare, Bromspedalgivare, Gaspedalgivare. (Den här felkoden har dykt upp flera gånger förut, gick att radera)
ECM 510F = Hastighetssignal. Felaktig signal

När jag hade tändningen på och kollade felkoder så brummade det och skorrade i ABS enheten, samma ljud som blir när antispinn går in tror jag.
Jag mätte motståndet i hjulsensorerna fram fick 666 ohm på höger sida och 667 på vänster sida.
Har läst att det ska vara ca 1000 ohm. Men kanske inte på min bil :?:
Är båda bra eller båda dåliga?
Var hittar jag kontakterna till dom bakre givarna, tänkte kontrollmäta på dom också.
Raderade felkoderna men dom kom upp direkt när jag slog på tändningen igen, känns inte som det borde vara tandhjulet då.
Vad tror ni?
av Olofsson80
Har råkat ut för samma problem nästan dock inte felkoderna för givarna.
Det är inte så att kärran går lite sämre? Min gick ner i typ ett felsäkert läge,har bytt batterie nu å vips så gick motorn som det skall å alla mätarna kom tillbaka. Skall ner och släcka felkoderna imorgon så får vi se om allt rullar. Om det inte är givarna så kolla batteriet, lycka till!
av Johnnie
Olofsson80 skrev:Har råkat ut för samma problem nästan dock inte felkoderna för givarna.
Det är inte så att kärran går lite sämre? Min gick ner i typ ett felsäkert läge,har bytt batterie nu å vips så gick motorn som det skall å alla mätarna kom tillbaka. Skall ner och släcka felkoderna imorgon så får vi se om allt rullar. Om det inte är givarna så kolla batteriet, lycka till!

Nej den har gått som den ska tills felkoderna kom, nu blir det ett litet ryck när man släpper gasen och växlar bara, annars verkar den gå normalt.
Batteriet är 2,5 år gammalt och köpt på volvo, det verkar vara ok, har laddat med ctek flera gånger.
av Mikael G
Så där betedde sig min när styrenheten för ABS'en bråkade. Alla varningslampor du nämnde lös samt att det kändes som att det var "glapp" i drivlinan.
Användarvisningsbild
av Gatekeeper
Ibland får man nästan för sig att det är inprogrammerat i bilen att vissa detaljer ska gå sönder vid en viss tidpunkt. Min S80 T6 -99 har fått samma problem just nu. DSTC serv., ABS serv., Bromsfel . Det jag märkt är att mina felindikationer bara kommer när jag kör i blött väglag. Jag misstänker att det är ABS-givaren nere vid hjulen som blir våt. Den kanske spruckit och skapar nån "kortslutning". Har inte klurat ut vilken sida eller om det är fram eller bak. Har inga grejor för att avläsa sånt, så jag får väl lämna in den till verkstad för felsökning.
av Walle79
Jag skulle nog kolla abs styrenheten. Hade samma problem som ni med min s80 t6 -99. Plockade ner och lödde om kontakterna och nu har bilen funkat klockrent i en vecka och 25 mil:-)
av Andis
Kolla Abs ringarna som sitter på drivknutarna att dom inte lossnat eller att någon drivaxeln lossnat. (centrumbulten som håller drivaxeln)

Då kan det bli dom här symtomen. Har haft båda felen på min och min pappas.

Samt dom växlar mycket ryckigt med båda felen. Blir som om bilen gasar till när man släpper gasen. Mycket irriterande.
av Andis
En till sak jag fundera på. Har du byt batteriet i själva sirenen ? Eller var det stora batteriet (start batteriet du byte)

Om du byt i själva siren är jag lite nyfiken vad exakt det var för batteri du satte i, har inte fått fram riktigt någon bra uppgift på vad det ska vara för batteri i själva siren.
av Johnnie
Andis skrev:En till sak jag fundera på. Har du byt batteriet i själva sirenen ? Eller var det stora batteriet (start batteriet du byte)

Om du byt i själva siren är jag lite nyfiken vad exakt det var för batteri du satte i, har inte fått fram riktigt någon bra uppgift på vad det ska vara för batteri i själva siren.

Stora batteriet bytte jag för 2,5 år sedan.
Batteriet i sirenen bytte jag för 1 år sedan.
Jag köpte det här batteriet: http://www.onlybatterypacks.com/showite ... ID=10444.8
Blev 25$ totalt ca 165 kr :D
Man fick välja anslutning på batteiet jag valde: LEADS ONLY: 18awg Red/Blk Silicone Wire
Dom kablarna va lite grövre men bättre än att ta för tunna, vet inte om man kan välja så att man får rätt kontakt på en gång men jag skarvade och lödde ihop.
Larmet funkade direkt och bilen slutade falsklarma, men felmeddelandet om larmservice gick inte att får bort hur jag än gjorde.
Men nu efter 1 år har den försvunnit av sig självt. :D
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]