Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Tänkte ge mig på och byta skivor och klossar själv bak på min V70(2004) innan besiktningen om ett par månader. Vill bara kolla om detta är något man lätt fixar själv?

Jag har lagt mycket pengar på bilen redan i år och behöver komma undan lite billigare en stund innan nästa slitage-del ska bytas. Det skiljer ju en hel del i priser. Tar man tex mekonomen som är billigare än Volvo original får man betala 800kr per skiva och beläggen mellan 500-700kr, så totalt 2600-3000kr i material. Hos Volvo får man väl lägga på ytterligare en tusenlapp och det betalar jag inte. Tänkte ta allt från biltema där deras skiva kostar 380kr och belägg mellan 250-300kr vilket totalt blir runt 1250-1350kr.

Är detta klokt och har ni några synpunkter på att köpa hos biltema dessa delar hos biltema?

Har ni några andra tips och råd inför byte av skivor och klossar. Har själv läst på lite här och har lite grundkunskap men gärna lite tips och råd som kan hjälpa en som inte bytt dessa tidigare.
Tacksam för svar.
Biltemas Skivor har jag inte sett några allvarliga klagomål på
MEN Belägg o bromsbackar = Big No No No.
Fick byta mina efter 200 mil pga dålig/ingen bromsverkan på Handbromsen,
Vibrationer på färdbromsen.
Köpte Skruvats prylar som funkar perfekt, på Biltemas Skivor.....
Biltemas skivor är bra. Du kan ju tom köpa deras slitsade skivor för runt 1000 kr för två. Belägg kan du ju köpa på mekonomen. Handbromsbackar likaså samt monteringssats för backarna. MisterAuto har kampanj på BOSCh skivor bak 1500 för två belägg 4st 450 samt ATE backar för 350 Blir ju en 2500 för allt.
av mena
Ska nämna att jag redan har bytt handbromsbackar och det blev Volvos original. Ska således bara byta skivor och belägg.
Jag bytte inte backarna själv så jag har inte någon vana att meka i bakhjulen ännu, men det ska komma iom detta byte.

Skruvat säger att de säljer volvo original belägg bak för 544kr styck. Någon som har invändning mot detta eftersom Mekonomen säljer eget märke för samma peng och ATE för 700kr. Enligt skruvats sida står det att också att det är ATE belägg.

ATE belägg för 544kr medan mekonomen tar 722kr för samma belägg?
Senast redigerad av 3 mena, redigerad totalt 0 gång.
Ja, är du någorlunda händig fixar du det själv. Volvo är bra konstruerade för att skruva med själv.

Du behöver en insex storlek 7 för glidpinnarna till oket.
Sedan några bra tänger för fjädrar för handbromsbackar.

Jag brukar alltid köpa Volvo orginal för bromsdelar.
Fungerar kanske med annat men du sparar in så bra genom att göra jobbet själv att du kan ta dig råd att köpa orginal.
Köp med monteringssats för handbromsbackarna.
Kolla upp att handbromswirar löper lätt.

Släpp efter handbromswire vid hanbromsspaken först.
Och så är du rädd om kabeln för ABS givaren.
Så smörjer du in glidtappar efteråt.
Gärna lite locktite på bultarna till fästet för oket.

Finns säkert massa tips här på forumet om du är osäker.

mvh Roland
av mena
dieselmagnus skrev:Biltemas skivor är bra. Du kan ju tom köpa deras slitsade skivor för runt 1000 kr för två. MisterAuto har kampanj på BOSCh skivor bak 1500 för två belägg 4st 450

Det får bli biltemas sportskivor för 1000kr och belägg från mister auto för 450kr. Snålar in på skivorna, om folk tycker biltemas fungerar fint så ger det ändå en besparing på 500kr i jämförsle med bosch skivor, vilket inte är så illa.

Hittade en bra guide härifrån hur man byter smörjer upp beläggen
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=28963
av mena
Var på biltema sedan jag bestämt mig redan innan för att köpa deras skivor. Hade kolla lite på nätet på dessa sportskivor för 1000kr för två stycken. När jag sedan kom dit fick jag se det finns bara 1 sorts bromsskiva till V70 2004 2.5T (16tum) bakaxel, men det fann en jäkla hög med skivor till framaxeln även sport.

Jag förstår inte varför man ska köra olika skivor fram och bak. Om jag tar biltema som ett exempel så har de bara sportskivor till framaxeln men inte till bakaxeln. Varför gör man så? Sliter det hårdare på framaxeln eller, förstår inte varför man kör samma fram som bak.
Användarvisningsbild
av Perc
Jo, framhjulen har (och ska ha) mer bromskraft pga den viktförskjutning som sker då man bromsar. Enkel fysik.

Nej, det är inte vettigt att ha samma bromsar fram och bak rakt av. Frambromsarna behöver som sagt vara större, medan bakbromsarna ska ha parkeringsbromsfunktion. Antingen i oket (som då verkar på skivan) eller som på Volvo med en liten bromstrumma och små bromsbackar inne i bromsskivans nav.

Och V70 (samt S60 och S80) har två olika storlekar på frambromsarna beroende på om man har turbomotor eller inte. Bak spelar det inte så stor roll, så man höll sig till en gemensam variant av kostnadsskäl.

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]