Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Helt utan förvarning slutade fläkten fungera. Byter säkring, ingen förbättring.
Den reagerar ej på rattreglaget. Kommer svag värme i kupén dock.
Åkte till volvo och han sade där;
-"Slå med handflatan under handskfacket, på höger sida, och om den kommer igång då - då måste den bytas eller i alla fall motståndet.
Det kostar 3500 - 4000 kronor att göra detta hos oss."
Jag slog och - kors i taket - fläkten for igång. Tyvärr låter det som om den har svårt att hålla jämn hastighet och jag misstänker att den slutar snart igen.

Jag kikade på Vparts.

http://www.vparts.se/kupe-flakt-volvo-s ... -xc90.html

Där kostar den 995 kr och det står att den är relativ enkel att byta själv.
Kan man tro att de menar relativt enkel för en Svenne, eller relativt enkelt för en utbildad mekaniker med verkstad...?
Någon som bytt själv och kan berätta knepen och kan jag vara helt säker på att jag löser mitt bekymmer med ett sådant fläktbyte?
Fläkten har ju under lång tid visslat/kvittrat - var det ett tecken på att fläkten var på G, eller är det ett bekymmer jag får dras med även efter ett sådant här byte?
Om du får igång fläkten genom att klappa till under brädan så är det nog med största sannolikhet fläktmotorn som gjort sitt, ja.

Jag anser att den är enkel att byta själv. Det är inte svårare än att byta torkarblad, bara obekvämare. ;) Vissa tycker dock att torkarbladsbyte är nåt man lämnar in på Volvo för, så allt är ju relativt.

Den sitter ungefär vid passagerarens högra stortå, med motorns axel i lodrätt läge, motorn nedåt. Du måste riva lite plast för att komma åt. Själv tog jag bort handskfacksluckan och kåpan där under för att se lite bättre att meka. Enda du behöver är helt vanliga torxverktyg. Jag använde spärrskaft, bitshållare och torxbits.

Byt gärna kupéfiltret när du ändå håller på, det är där under det med och det är typ samma jobb att byta.

Effektsteget flyttar du över från gamla fläkten till den nya innan du återmonterar.
Feedback;
Jag har nu bytt fläkt.
Det var fasiken så svårt att komma åt de inre skruvarna, massor av blåmärken på revbenen kan jag lova.
Ett par timmars jobb, men sedan var det gjort.
Det gick att ta loss filtret utan att ta loss alla skruvar helt och hållet.
Det var världens sämsta bild med i paketet från Vparts, undermåligt. Däremot var frakten superbra, snabbt och dessutom en choklad med i paketet - snyggt!
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]