Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

klimpan skrev:hej har gått och tänkt länge nu och kanske är en dum fråga men så får det vara :P jag har en volvo s80 2,9 automat års modell 2000. och har hört olika en del säger att det är fyrsteg automat en del säger fem. är det nån som vet detta ? =)
Den lådan som sitter på volvos 6or S80 åm 99-06 och XC90 är 4 växlad med lockup

//Gooose
dieselmagnus skrev:Man kan enkelt säga att lådan låsar på sista växeln till ett visst minimivarvtal
Det var enkelt, men obegripligt sagt. Försök en gång till :wink:
klimpan skrev:en del säger att det är fyrsteg automat en del säger fem. är det nån som vet detta ? =)
Man skulle nästan kunna säga att båda förslagen är rätt eftersom det känns som 5 växlar med lockup-funktionen
av mbc
Vojje skrev:
klimpan skrev:en del säger att det är fyrsteg automat en del säger fem. är det nån som vet detta ? =)
Man skulle nästan kunna säga att båda förslagen är rätt eftersom det känns som 5 växlar med lockup-funktionen
Nu vet jag inte hur denna lådan är uppbyggd men många lådor använder lockupen på mer än en växel.
Har renoverat och skruvat en del i gamla amerikanska lådor och en del 700 från slutet på 80 talet använder LU på 3:an och 4:an.
Min dieselharv använder också LU på flera växlar, kan man kalla den för 10 stegs då?
Eller hur nu många gånger LU används.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]