Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av calm
Jag har en S80 som har börjat gå illa på tomgång och låga varv. Har nu tänkt att sälja den som "skrot" men vill ha ett utlåtande från andra innan jag säljer den.
Verkstaden fick en felkod. "Misständning på en eller fler cylindrar". Man konstaterar att det inte finns någon kompression mellan cylinder 2 och 3. Rekommendation: Byt motor, 20 000-24 000 kr tack.

Fråga från mig: Kan det vara något annat? Topplockspackning?
Verkstad: Nej, troligtvis inte. Byt motor. Jag har sett detta förut på Volvo och ibland kan en liten liten bit av godset mellan cylindrarna gå sönder och det blir otätt.

Frågan är nu om det finns en mikroskopisk chans att det är topplockspackningen eller något annat. Inget större missljud från motorn. Inget väsande eller så när man lyssnar. Lite grädde i oljan ser det ut som. Bilen går att köra och går bra på lite högre varv.

Tips?
Har sett exakt detta hända och i det fallet var packningen trasig men även toppen hade gröpts ur mellan cylindrarna. Detta var dock en Renault så topp/block ser lite annorlunda ut. Om toppackningen går mellan två cylindrar och du fortsätter köra kan både block och topp skadas.
Verkstaden kanske inte vill stå och riva ner motorn och sedan inte få betalt ordentligt för jobbet?
Läs den här tråden. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=86785

Verkstan ville byta motor för 25000 för att den var "slut"...
Jag rekomenderade att göra ett nytt komptest på annan verkstad, där visade det sig att kompen var helt okej och motorn frisk.
Kanske inte du har samma tur, men jag litar aldrig på en verkstad som pratar om stora reparationer/summor. Dubbelkolla med nån annan, var med och kolla så komptestet blir rätt gjort.

Hoppas det är nåt mindre fel...
Det låter som för mycket jobb att åka runt till olika verkstäder och trixa. Om jag hade obegränsat med tid och ork så borde man ta tag i detta då bilen i övrigt är i bra skick och är fräsch.
Bilen är ute på annons. Buden börjar trilla in nu så det blir till att sälja den kvickt. Vad borde jag få för bilen som den står idag? 8 000-10 000 kr?
Nja, du behöver ju bara göra ett kompressionsprov på en annan verkstad. Kolla om du får samma resultat.
Om topplockspackningen är dålig, varför byta hela motorn? Man byter väl bara den del som är trasig till ett lågt pris?
Verkar vara många verkstäder som vill "byta motor", när det är nåt litet skitfel, tycker jag hör såna historier hela tiden... :x
Men dom ska väl tjäna pengar på nåt också....

Vet inte vad du får för bilen, du har ju bara hört vad du har för symtom, inte det verkliga felet, kan ju kosta olika mycket att laga beroende på fel...
Det är mycket jobb med att riva toppen på en sådan motor, det blir dyrt och de ska lämna garanti på det hela. Förmodligen (ganska säkert) har bara din toppackning gått och det går aldeles utmärkt att byta bara den men då ska man hellst ha kunskap och tid att göra det själv annars blir det dyrt!
Hur ser kompressionsprovet ut?
Vart tar kompressionen vägen?
Har du vatten i oljan eller olja i vattnet?
Kommer det avgaser i vattnet eller ur oljepåfyllningsröret?
Ryker det vitt från avgasröret?
Du skrev att motorn går dåligt på låga varv och tomgång?
Hur går bilen vid normalkörning?

Bytte tempgivare igen och även termostat och […]

Det är Service, riktigt bra hanterat av verks[…]

Det kan inte vara lågt bränsletryck de[…]

Lös jord i b230a

Om generatorn sitter på vänster sida om[…]