Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pj87
-----(Vet inte om jag la tråden rätt, men admin kan flytta isf.)----

Hej, då var det dags att hjälpa pappa att montera sina xenon konverterade extraljus.
Men jag har stött på några frågetecken som jag tänkte ni kanske kan svara på.
Jag har köpt volvos orginal kitt med knapp, antar plast kopplingen har en hona i motorutrymmet. Den röda kabeln ska nånstans där det står + och den svarta ska dras fast i chassit. Men var har ni fäst den svarta?
Sen är det en kopplin till med 3 kablar som det går 2 kablar i varje (röd och vit) antar dom ska till kablage från ballasterna. Men hurdå?
Sen har jag ett kablage som går från balasterna där det är en röd + en svart - (måste man koppla in dom med på samma ställe? )
Säkring, kablarna till ballasterna och en röd och svrt kabel med stift som jag inte heller vet vart dom ska.

Ska jag ta bort dom där 3 kablarna från volvos kablage och stoppa en dom där 2 svart och röd med stift där?
Måsta jag koppla in båda kablagens + och - på samma ställen?

Hoppas det inte blev för grötigt då jag vill förklara så detaljrikt som möjligt?

Har gjort några bilder som visar hur det ser ut och hur jag tror det ska vara:
Bild
-
Bild
-
Bild
Mvh pj
Användarvisningsbild
av kebabpizza
I kontakten (54/8) vid luftburken finns redan + fördraget, och det medföljande reläet (2/64) ska kunna driva ballasterna direkt.

Bild

Bara att stoppa i en säkring i den tomma platsen för "auxiliary light" och plugga in knappen i instrumentpanelen.
av pj87
kebabpizza skrev:I kontakten (54/8) vid luftburken finns redan + fördraget, och det medföljande reläet (2/64) ska kunna driva ballasterna direkt.

Bara att stoppa i en säkring i den tomma platsen för "auxiliary light" och plugga in knappen i instrumentpanelen.
menar du typ såhär då? var sätter ni jorden då?
Bild
av pj87
Tror jag har förståt nu.
Röd kabel där det står + på plastlocket.
svart jord där det sitter 3 kablar jordade vid luftburk.
volvo orginalkontakt där det är fördraget.

Ta bort + och - från xenon kablaget.
Ta bort dom 3 kablarna som ska gå till extraljuset från volvo kablaget.
Stoppa i dom 2 stifterna från xenon kabalget i "klumpen" från volvo kablaget.

Stoppa i säkringen och knappen.

Klar?
av pj87
kebabpizza skrev:Jag är inte riktigt säker på vad du menar, men så här ska du koppla iaf:
hmm jag har bara röda och blåa sen svart till jord.

Det är 87 som jag inte fattar riktigt för från den går det 1 röd ner till en koppling som det även sitter en svart jord i.
På den kopplingen sitter det i andra sidan 3 kablar med 1 röd och 1 gul i varje som jag antar ska dras till 3 extraljus.
Ska man ta bort dom 3 och sätta stiften från xenon kablaget i den kopplingen istället och få ström och jord där igenom?
Och ta bort + och - från xenon kablaget för dom inte behövs?
Hoppas jag förklarade bättre nu.

Tack för att du är tålig ;)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Färgerna ska stämma om du har skaffat Volvos original-kabelsats för extraljus, men det låter som att färgerna inte riktigt stämmer med kretsschemat, färgerna i sig är ju inte viktiga, det viktiga är att koppla rätt.
Det borde dock ha följt med en instruktion.
av pj87
kebabpizza skrev:Färgerna ska stämma om du har skaffat Volvos original-kabelsats för extraljus, men det låter som att färgerna inte riktigt stämmer med kretsschemat, färgerna i sig är ju inte viktiga, det viktiga är att koppla rätt.
Det borde dock ha följt med en instruktion.
Den är köpt på bilbolaget och står volvo på påsen men ingen beskrivning :-/

Det kan inte vara lågt bränsletryck de[…]

Lös jord i b230a

Om generatorn sitter på vänster sida om[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Låter som att jag har liknande fel på […]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]