Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
Hej,

har en XC90 2.5T manuell från 06. Senaste veckan har den ibland betett sig konstigt när jag försöker starta den, oftast efter den nyss varit igång, t.ex. kört ungarna till dagis och ska starta den igen 5 minuter senare. Resultatet blir att startmotorn inte går runt över huvud taget när man vrider på nyckeln, hörs bara ett svagt surrande ljud liknande det man kan få från en elektrisk motor till t.ex. gammaldags monterad radioantenn. Ibland, efter vad som känns som 5-10 sekunder börjar startmotorn snurra efter detta ljud. Ibland tar jag ur nyckeln, hoppar ur bilen låser, och gör om hela processen. Hitills har jag förr eller senare alltid lyckats få igång bilen men det känns som det händer allt oftare.

Någon som har några liknande erfarenheter eller tankar om vad det skulle kunna bero på?
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Man måste köra riktigt, riktigt korta resor och ha riktigt riktigt stor strömförbrukning för att en bil med friskt batteri och bra generator ska behöva underhållsladdas. Undantag från regeln finns förstås, t.ex parkeringsvärmare. Då går det mycket ström.

Jag bor tio minuter från jobbet och är så lat så jag också gärna kör två minuter till affären istället för att gå. Använder gärna sätesvärme och spegelvärme. Har kört bil i tretton år och aldrig behövt ladda nåt batteri. Då startmotorn börjar låta trött är det dags att byta, helt enkelt.
av Electro
Perc skrev:Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Man måste köra riktigt, riktigt korta resor och ha riktigt riktigt stor strömförbrukning för att en bil med friskt batteri och bra generator ska behöva underhållsladdas. Undantag från regeln finns förstås, t.ex parkeringsvärmare. Då går det mycket ström.

Jag bor tio minuter från jobbet och är så lat så jag också gärna kör två minuter till affären istället för att gå. Använder gärna sätesvärme och spegelvärme. Har kört bil i tretton år och aldrig behövt ladda nåt batteri. Då startmotorn börjar låta trött är det dags att byta, helt enkelt.
Alltså vad menar du med din text? Om man kör korta sträckor så ska man använda så mycket utrustning som möjligt för att batteriet ska må så bra som möjligt? Alltså som när jag åker 3 min till gymmet så ska jag dra på full stolsvärme och värme på backspeglar och bakruta osv osv? Jag trodde att de va tvärtom om jag ska vara ärlig! :s
Användarvisningsbild
av Vojje
Electro skrev:Alltså som när jag åker 3 min till gymmet...
Bäst att inte förta sig i onödan.
av S80D5-02
Annars är det ju ganska vanligt på andra modeller att lilla kabeln bak på startmotorn är ärgad och ger dålig kontakt. Då blir det väl som du beskriver. Fixas med 5-56 och lite ruckande på kabeln.
av Electro
Vojje skrev:
Electro skrev:Alltså som när jag åker 3 min till gymmet...
Bäst att inte förta sig i onödan.
Haha givetvis bara när de är -10 grader/snöstorm/regn eller liknande ute, annars cyklar/går jag såklart.
Användarvisningsbild
av tombe691
antar att det är så mycket finesser och elektronik i bilen att resultatet kan bli just detta att startmotorn inte går runt alls om batteriet inte är 100%-igt? Tidigare erfarenhet från gamla bilar (240, amazon mm) då gick startmotorn men bara segare och långsammare om batteriet inte var perfekt. Men det känns ju skumt att efter lite lirkande så kan den plötsligt få för sig att börja gå runt när man haft nyckel i startläget 5-10 sekunder...

Det kan inte vara lågt bränsletryck de[…]

Lös jord i b230a

Om generatorn sitter på vänster sida om[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Låter som att jag har liknande fel på […]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]