- ons 19 dec 2012, 00:20
När jag kollade oljenivån i aut.lådan, så får jag det till att det är för låg nivå... efter att ha varmkört och gått igenom växlarna så ser det ut som att oljan bara når mitt emellan full-låg vid COLD dvs den nedre skalan på stickan (men vid HOT ska nivån ju vara i övre fältet).
Kollar jag stickan vid kall motor/låda, ser jag ingen olja alls på den?!
Ingen lampa larmar ej heller någon felkod om "låg vx.oljenivå" ges. Men jag vill såklart att jag vill fylla på nivån. Allt funkar dock som det ska, inga missljud, lukter eller slirningar och växlar mycket mjukt nästan omärkbart.
Nån stans här läste jag att man kan via bottenpluggen tömma ut 3,5L olja (resten är väl i kylaren/slangarna)? Och sedan åter fylla på 3,5 L så bör nivån bli korrekt. Är detta riktigt? Sedan några frågor:
1. Hur många liter olja rymmer aut.växellådan totalt?
2. Fyller jag genom oljesticka-röret (med slang/tratt)?
3. Vad är skillnaden på att "spola" lådan jämfört med att, som ovan tömma 3,5L och fylla på 3,5L och upprepa detta några ggr? Eller blir det då en "spolning" genom att man succesivt nyter ut all olja och kör igenom ett tag emellan tömningar/påfyllningar?
Tacksam för svar & tips! :)
Kollar jag stickan vid kall motor/låda, ser jag ingen olja alls på den?!
Ingen lampa larmar ej heller någon felkod om "låg vx.oljenivå" ges. Men jag vill såklart att jag vill fylla på nivån. Allt funkar dock som det ska, inga missljud, lukter eller slirningar och växlar mycket mjukt nästan omärkbart.
Nån stans här läste jag att man kan via bottenpluggen tömma ut 3,5L olja (resten är väl i kylaren/slangarna)? Och sedan åter fylla på 3,5 L så bör nivån bli korrekt. Är detta riktigt? Sedan några frågor:
1. Hur många liter olja rymmer aut.växellådan totalt?
2. Fyller jag genom oljesticka-röret (med slang/tratt)?
3. Vad är skillnaden på att "spola" lådan jämfört med att, som ovan tömma 3,5L och fylla på 3,5L och upprepa detta några ggr? Eller blir det då en "spolning" genom att man succesivt nyter ut all olja och kör igenom ett tag emellan tömningar/påfyllningar?
Tacksam för svar & tips! :)
XC90 D5 -05
Servar & skruvar en hel del själv - Bytt/reparerat (på min och andras bilar) bl.a: Vinkelväxel, kupéfläkt, motorfästen, ICM-panel, instrument/knappbelysning, GPS, CAN/fiber.
Har DICE/Vida och hjälper gärna till! (norra Sthlm)

- By Masens