Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mhunter
När jag kollade oljenivån i aut.lådan, så får jag det till att det är för låg nivå... efter att ha varmkört och gått igenom växlarna så ser det ut som att oljan bara når mitt emellan full-låg vid COLD dvs den nedre skalan på stickan (men vid HOT ska nivån ju vara i övre fältet).
Kollar jag stickan vid kall motor/låda, ser jag ingen olja alls på den?!
Ingen lampa larmar ej heller någon felkod om "låg vx.oljenivå" ges. Men jag vill såklart att jag vill fylla på nivån. Allt funkar dock som det ska, inga missljud, lukter eller slirningar och växlar mycket mjukt nästan omärkbart.

Nån stans här läste jag att man kan via bottenpluggen tömma ut 3,5L olja (resten är väl i kylaren/slangarna)? Och sedan åter fylla på 3,5 L så bör nivån bli korrekt. Är detta riktigt? Sedan några frågor:

1. Hur många liter olja rymmer aut.växellådan totalt?
2. Fyller jag genom oljesticka-röret (med slang/tratt)?
3. Vad är skillnaden på att "spola" lådan jämfört med att, som ovan tömma 3,5L och fylla på 3,5L och upprepa detta några ggr? Eller blir det då en "spolning" genom att man succesivt nyter ut all olja och kör igenom ett tag emellan tömningar/påfyllningar?

Tacksam för svar & tips! :)
av Gelis
Du får inte med oljan i convertern + slangar o kyl som du själv skrev när du tömmer via oljepluggen

1. vet ej, men skulle tro runt 10-12 liter
2. ja
3. Vid spolning tar du bort returslangen vid kylet och startar motorn i perioder o kör ut oljan till en dunk ca 2-3 liter åtgången du fyller på lika mycket som du kör ut, detta upprepas tills oljan som kommer ut är ny o fräsh.
Tömma ut ca 3-4 liter ger inte samma resultat som att plocka bort slangen vid kylet, då du hela tiden spär på med kvarvarande gammal olja
Användarvisningsbild
av mhunter
ok, tack!
Returslangen är den övre va? Måste jag plugga returledningshålet i kylaren, eller rinner/sprutar det ej ut nåt den vägen?
Oljan är väl säkrast att köpa hos Volvo, är det samma som till andra volvo aut? (V70 etc)
av Gelis
Nu vet jag inte hur det är på XC90 men på min s80 T6 är ruturen den övre på kylet. Oljan kommer att komma ut ur stosen på kylet, den lösa slangen behöver ej pluggas. Jag fixade en slang med samma ytterdiameter som stosens innerdiamter. Lite teflontape runt slangen innan den trycks in i stosen gör att det tätar.
Användarvisningsbild
av mhunter
Gelis skrev:Nu vet jag inte hur det är på XC90 men på min s80 T6 är ruturen den övre på kylet. Oljan kommer att komma ut ur stosen på kylet, den lösa slangen behöver ej pluggas. Jag fixade en slang med samma ytterdiameter som stosens innerdiamter. Lite teflontape runt slangen innan den trycks in i stosen gör att det tätar.
ok. Men borde inte oljan komma ur returslangen?? I stället för ur kylaren. Eller är det returen (tillbaka till lådan) vi pratar om?
Har sett bilder här där folk drar på en slang på en returslang (förlänger den liksom) och det är där oljan kommer ut?
Eller missuppfattar jag? :)
Användarvisningsbild
av mhunter
...blir inte klok på detta med nivån. Idag när jag kollade, motorn helt kall (stått ett dygn) så är nivån ungefär på mitten av HOT-fältet??
Igår efter 10-15min varmkörning (antagligen bara motorn, j lådan riktigt) så fick jag ju knappt nån olja alls på stickan..? :???: Oljan luktar dock frächt och inte alls nåt bränt, men den börjar bli brunaktig, så spolning känns lägligt.
Bild
av Gelis
mhunter skrev:
Gelis skrev:Nu vet jag inte hur det är på XC90 men på min s80 T6 är ruturen den övre på kylet. Oljan kommer att komma ut ur stosen på kylet, den lösa slangen behöver ej pluggas. Jag fixade en slang med samma ytterdiameter som stosens innerdiamter. Lite teflontape runt slangen innan den trycks in i stosen gör att det tätar.
ok. Men borde inte oljan komma ur returslangen?? I stället för ur kylaren. Eller är det returen (tillbaka till lådan) vi pratar om?
Har sett bilder här där folk drar på en slang på en returslang (förlänger den liksom) och det är där oljan kommer ut?
Eller missuppfattar jag? :)
Det är returslangen till lådan som lossas i kylet. Ska du koppla på slangen (förlänga) så är det tryck slangen från lådan som gäller, men då får du inte med kylet i spolningen. Tryck in i kylet, retur ut från kylet.
Användarvisningsbild
av mhunter
Ok, Nån som vet om det är lika på XC90 D5?
Är detta returslangen inringad i bild? Tacksam om nån kan klargöra detta, då det verkar skilja sig från modeller eller årgångar:
Kommer den "gamla" oljan ut ur kylaren(stosen) eller ur den övre slangen man lossar från aut.oljekylaren (se bild) på denna bil?
Bild
Vissa ser ut att tömma ur slangen, och andra via kylarhålet - därav frågan om hur det är på XC90 D5 -05
Byter man nåt filter i lådan i samband med spolning? Eller finns nåt filter med ev. bytesintervall på?

TACK!
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]