Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bbenderman
Vi behöver en andra bil och jag tycker S80 verkar vara prisvärld och säker bil.
Vi ska inte lägga mer än 50tusen.
Den kommer inte gå många mil så bensin är ett måste.
Vilken bensinmotor ska jag välja?
Sedan vill jag ha all utrustning krav är största stereon men svårt att hitta många skriver inte i anonsen vilken stereo som sitter i.
Var sitter subwoofern och hur stor är den i S80.
av klimpan
hej. om du ska köpa en s80 så köp gärna en nyare års modell tex 03, 04- och efter som du ska bara köra lite med den så kan väll en vanlig 2,4 med 170hk räka 140hk är slö tycker jag i alla fall. stereon som jag vet och som jag har som är största heter hu 850 sitter två 8 tums basar i hatthyllan bra tryck i stereon. finns med nav/tv och en utan . annars en bekväm bil och går fint =) automat är nästan ett måste i en s80 men är vad jag tycker (; lycka till med bil köp.
Användarvisningsbild
av Perc
Det är skillnad som natt och dag på 2.4 140/170hk och 2.5T 210hk.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
vill du ha bensinsnålast köp en170hk de drar faktiskt mindre i verkligheten än en 140 hk som ju är lite klen till en stor bil som s80 ju är!

vill du ha roligare? köp en turbo 8)
av Arnold
Perc skrev:Det är skillnad som natt och dag på 2.4 140/170hk och 2.5T 210hk.
Hur stor skillnad är det på försäkringspremien?
av JohnB
inte mer än några hundra skulle jag tro, jag betalar nån hundring mer för min S60 AWD än vad jag gjorde för den V70 140hk jag hade innan.

/John
av Arnold
JohnB skrev:inte mer än några hundra skulle jag tro, jag betalar nån hundring mer för min S60 AWD än vad jag gjorde för den V70 140hk jag hade innan.

/John
Per helår eller...?
av JohnB
Arnold skrev:
JohnB skrev:inte mer än några hundra skulle jag tro, jag betalar nån hundring mer för min S60 AWD än vad jag gjorde för den V70 140hk jag hade innan.

/John
Per helår eller...?
Ja precis, dumt av mig att inte skriva det men jag har alltid räknat bilförsäkring på helår även om jag ibland betalat månadsvis.

/John
av Teknisk
Jag har en S80 2,9 en 99:a alltså raka sexan på tvären med femstegade automatlådan som rullat 17400mil.
Har kört den med försiktig gasfot på långkörning och hållt hastighetbegränsningarna 70 och 90.Resultat 0,68 l/milen.
Dessa iriterande egenheter har jag haft:först tappat halvjuset,reparation av centralelektriska modulen(Cem) klappkontakt.
Byte av kabelskor och chunt p.g.a.under dimmensionerat Matrial med varmgång.Matrial och arbete 800kr.
Senare inträffar bortfall av blinkers, heljus samtidigt och automatlådan krånglar plus att abs lampan lyser.
Då blev CEM och kontaktrulle/rattstyrenhet (SWM) bytt med dess mjukvaror.Man passar även på att uppgradera spjällhusets mjukvara.
Volvo verkstan raderar alla felkoder som uppkommit från ABS styrenheten som tydligen gjort att automatlådans styrhenhet fått frispel.
Dessutom har farthållaren bara fungerat i bland.Summa verkstadskostnad 5600KR varav felsökninskostaden uppgick till 1800kr efter två
timmars arbete och resten elektronik och mjukvaror.Var själv med när de gjorde felsökningen.
Efter en tid börjar åter ABS lampan och då byter man ut denna styrenhet.
Via införskaffning små special verktyg från biltema skruvar jag själv ur den och skickar den med post till innosund oviken i östersund för
reparation av kretskortet och ny mjukvara och frakt blev det 2000kr.Annan begagnad 4000kr och helt ny 11000kr
Nu fungerar automaten och farthållaren plus mot min förvåning släcks lamdalampan.
Det blev 8400kr för allt.

Så kolla att detta är gjort.Annars är det en fin skön bil att åka i.

.

Det kan inte vara lågt bränsletryck de[…]

Lös jord i b230a

Om generatorn sitter på vänster sida om[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Låter som att jag har liknande fel på […]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]