Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Hej, jag ska byta spindelled på min S80 -01 och skulle behöva lite tips. :)
Jag köpte volvo original spindelled och fick med 2 st korta M10 bultar och 1 mutter M12 till spindelleden och en lång M10 till drivaxeln.
Kollade i VIDA och om jag förstår rätt ska drivaxelbulten dras med 35 Nm och sedan 90 grader, skruvarna till spindelleden 40 Nm och muttern 50 Nm och sedan 40 grader. Rätta mig om det är fel.
Enligt beskrivningen i VIDA står det inget om att lossa drivaxelbulten, men har läst att drivknuten kan gå i bitar om man inte gör det? :shock:

Skulle nån kunna ge lite steg för steg instruktioner, hur man går till väga och hur man ska behandla drivaxeln för att inte råka ut för problem?
av tomsa
Om du inte lossar centrumbulten så finns det risk att du drar ur drivaxeln ur inre knuten,så lossa bulten en cm eller så och byt spindelled.
Sen byter du till den nya bulten och drar enligt anvisning.
av Johnnie
tomsa skrev:Om du inte lossar centrumbulten så finns det risk att du drar ur drivaxeln ur inre knuten,så lossa bulten en cm eller så och byt spindelled.

Okej, nu har jag bytt den och det verkar ha gått bra, tack! :)
av tomsa
Johnnie skrev:
tomsa skrev:Om du inte lossar centrumbulten så finns det risk att du drar ur drivaxeln ur inre knuten,så lossa bulten en cm eller så och byt spindelled.

Okej, nu har jag bytt den och det verkar ha gått bra, tack! :)
Ja kom du ut ur garaget så är det nog ok :-)-)

Själv gjorde jag inte det,iallafall inte för egen maskin,knak å skrap sa det :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]