Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ottew
Hej! Med risk för att någon tycker att jag skapar en tråd som redan finns,så chansar jag :P .
Har en v70 d5-04,som beter sig mindre lustigt.Det är en f.d taxi där motorn gått 29 000
och lådan 49 000.Vet att automatlådan gått en himla massa mil (underdrift).Men som sagt
det är en f.d taxi ,men servad och gjorda oljebyten i både motor och låda.

Försöker göra det så kort som det går iallafall. När jag startar bilen så lyser växlingslägerna
som dom ska. Men.. när jag kört en bit så försvinner ( D ) i displayen och den lägger inte i
sista växeln.Ska tilläggas att den växlar mjukt.När jag sen kört ungefär 6-7 mil så kommer
det roliga.Heljuset släcks ner och det blinkar till i instrumentbelysningen,detta upprepas un-
gefär 4-5 gånger.Under varje (blinkning) så knäpper det till på vänster sida nedanför ratten,
ungefär som om ett relä slår till. Efter allt detta så slocknar all instrumentbelysning och det
enda som fungerar är baklyse och halvljus.När bilen bilen stått avstängd ett tag så är den
ok igen,om man bortser ifrån att all upprepas efter ett antal mil igen.Ska väl tala om att jag
fått lådan spolad.Vet det är en gammal låda men hoppas att jag slipper byta ,det är ju en liten
kostnad (ironi)

Om någon har den minsta susning om vad det kan vara eller tips,så shoot!.Kanske någon varit
med om nåt liknande eller hört om nåt sånt.Kanske en kyrkans man ska kontaktas för en
andeutdrivning :twisted: . Nä men alla tips motages tacksamt.
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Driveläget råkade bli en smiley, fixat.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Det är nog dess värre bara att be någon elektriskt kunnig person att åla runt där bakom och kolla på sladdar och lödningar och annat elektroniskt

Och automatlådor är inte så roliga när dom börjar jävlas....
om inte spolningen hjälpte så är det nog bara att lämna in den på service så dom får kolla på vad det är. Efter så många mil så blir det ju en del slitage.
av ottew
Andreas2012 skrev:Det är nog dess värre bara att be någon elektriskt kunnig person att åla runt där bakom och kolla på sladdar och lödningar och annat elektroniskt

Och automatlådor är inte så roliga när dom börjar jävlas....
om inte spolningen hjälpte så är det nog bara att lämna in den på service så dom får kolla på vad det är. Efter så många mil så blirupp det ju en del slitage.
Tack för förslagen! Ska försöka få tag i någon kunnig på elsidan .Det finns ju roligare saker än elen.
Blir lite orolig att det är både elen och lådan som spökar,men man vet ju alldrig det ena kan ju ge det
andra.

När jag ändå har tråden öppen undrar jag om någon har provat (lubegard).Har läst på några ställen att
det ska vara en grym och dyr automatolja ,i vissa fall tydligen nästan magisk. Men man törs ju inte bara
hosta upp massor av tusen och så är det bara skit.

Hur som helst tack för dom svar jag fått :)
av zillen
jag skulle låna någon annans batteri och testa om det blir samma fenomen. låter ju lite som att han klipper ner onödig strömförbrukning.
av eddar
Kanskje bare dårlig kontakt på et relè . . .
Användarvisningsbild
av wissel
Hallå PO.
Till att börja med så är dina Felkoder troligen från Mekonomen
vilket innebär att dom dessvärre inte är till någon som helst nytta. Dom koderna är endast de "generella"
och avhandlar Avgasrening osv. För att du skall komma vidare så MÅSTE det till en felkodsavläsning med
Volvo programvara (VIDA + DICE). Där kan man se samtliga enheter och deras styrboxar (17 st.) Synd att jag inte skall fira julen uppe i Sjöbotten strax utanför Skellefte i år...:-)
Men det borde väl finnas någon Forummedlem som har dessa don i närheten som kan hjälpa dig. Volvo i Skellefteå
är väl annars en firma med gott rykte enligt mina kompisar i Skellefteå ? Be dom göra en VIDA avläsning som tar 4 minuter max. Kostar nånting mellan 3-800:- som kan ge dig massor av info. Be dom skriva ut dessa Koder och sedan går du till Forumet igen med dessa så skall du få se på gnistor.
Den info du har i din nuvarande tråd kan bara resultera i gissningar som kan vara hur fel som helst o Dyyyrt.
Att du tillsatt Omega är jag personligen tveksam till faktiskt, brukar ställa till mera än göra nytta ! Speciellt lådorna som Volvo använder sig av........
Känns lite som om du har flera samtidiga fel, Immobilizer till exempel ?
Visst kan det vara en Solenoid som fastnat i öppet läge men det kommer i så fall att synas på felkoderna !
Jag tror att det inte är möjligt att komma längre med detta utan dessa "förbenade" koder :-)
Någon i din närhet med PPC avläsare eller VIDA o Dice är ett absolut måste.
Glöm ALLA andra felkodsavläsare oavsett vad dom säger att dom kan uträtta.....
av ottew
wissel skrev:Hallå PO.
Till att börja med så är dina Felkoder troligen från Mekonomen
vilket innebär att dom dessvärre inte är till någon som helst nytta. Dom koderna är endast de "generella"
och avhandlar Avgasrening osv. För att du skall komma vidare så MÅSTE det till en felkodsavläsning med
Volvo programvara (VIDA + DICE). Där kan man se samtliga enheter och deras styrboxar (17 st.) Synd att jag inte skall fira julen uppe i Sjöbotten strax utanför Skellefte i år...:-)
Men det borde väl finnas någon Forummedlem som har dessa don i närheten som kan hjälpa dig. Volvo i Skellefteå
är väl annars en firma med gott rykte enligt mina kompisar i Skellefteå ? Be dom göra en VIDA avläsning som tar 4 minuter max. Kostar nånting mellan 3-800:- som kan ge dig massor av info. Be dom skriva ut dessa Koder och sedan går du till Forumet igen med dessa så skall du få se på gnistor.
Den info du har i din nuvarande tråd kan bara resultera i gissningar som kan vara hur fel som helst o Dyyyrt.
Att du tillsatt Omega är jag personligen tveksam till faktiskt, brukar ställa till mera än göra nytta ! Speciellt lådorna som Volvo använder sig av........
Känns lite som om du har flera samtidiga fel, Immobilizer till exempel ?
Visst kan det vara en Solenoid som fastnat i öppet läge men det kommer i så fall att synas på felkoderna !
Jag tror att det inte är möjligt att komma längre med detta utan dessa "förbenade" koder :-)
Någon i din närhet med PPC avläsare eller VIDA o Dice är ett absolut måste.
Glöm ALLA andra felkodsavläsare oavsett vad dom säger att dom kan uträtta.....
Tack Wissel för ditt svar. Ska göra som du tipsar och lämmna in på volvo,så kanske man blir lite
klokare(med hjälp från forumet hoppas jag).
Blir kanske problem att få det gjort före tomten kommer på besök,men under mellandagarna så
kan det bli ett besök på volvo.

Det var ju synd att det inte blir julfirande i sjöbotten ,men har hört att ni inte saknar snö där
nere hos er heller :D
Hur som helst jag får prova att lägga in felkoderna på forumet och se om nån har någon aning
om vad problemet är :???:

Tack för hjälpen och en god jul till alla på forumet.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]