Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hej.
Häromdagen slocknade höger xenonlampa på våran V70-04 med bixenon.

Kollade säkringen först och den var ok, sedan testade jag med en gammal lampa men det lyser inte.
Då borde det väl vara ballasten som är trasig?

Köpa på skroten känns ju inte aktuellt, men såg att xenonkungen hade ballaster (länkar nedan). Är det rätt modell för mig?
http://www.xenonkungen.com/se/art/balla ... lad5gl.php
Senast redigerad av 1 jojjeblom, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Jonas_latt skrev:Kan antingen va ballastret bakom lampan eller det under strålkastarn du bifoga.
Det bakom lampan säljer jag billigt om det är intressant
Okay, själva ''klumpen'' som sitter bakom lampan, är det tänddon det heter?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
dieselmagnus skrev:Är du säker på att den gamla lampan är hel? Xenonlampor är ganska så ömtåliga att handskas med.
Nja 100% kan man ju aldrig vara. Sparade dom jag bytte ut i höstas (som var fungerande) och det är en av dom jag testat.

Kan man ohm-mäta dessa lampor för att utesluta lampfel som man kan göra med vanliga halogen?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Jonas_latt skrev:Fått någon ordning på det än?
Nej, ska riva ner fronten imorgon.
Ska testa att flytta över fungerande grejor från vänstersidan för att köra uteslutsmetoden vad som felar.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Svarar på min egen korkade fråga om man kan ommäta xenonlampor, det kan man inte det är ju ingen tråd som glöder det är ju gas som brinner i en xenonlampa :)
Användarvisningsbild
av jojjeblom
jojjeblom skrev:
Jonas_latt skrev:Kan antingen va ballastret bakom lampan eller det under strålkastarn du bifoga.
Det bakom lampan säljer jag billigt om det är intressant
Okay, själva ''klumpen'' som sitter bakom lampan, är det tänddon det heter?
Kontaktdon ska den klumpen tydligen heta. Så stor som den är så finns det väl div elektronik i den eller som kan gå sönder?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Bild

Ny ballast monterad och nu funkar det igen :D

Funderar på att köpa hem 1st ballast till att ha på hyllan den dagen andra sidan slocknar, tänkte att livslängden är ungefär snarlika på dessa grejor, eller är det helt onödigt (finns ju roligare grejor att lägga ut pengar på så klart) :???:
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]