Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xenon666
Funderar på att införskaffa en Volvo V70 diesel, antingen en D5 eller 2.4D en lite nyare 06-07 som är miljöklass 1 och billigare i skatt, men nu vill jag ha lite köpråd, är det en dålig bil? vad skall man kolla på när man köper? nått speciellt som brukar krångla med dom osv?
Har en Volvo V70 T5-01 nu och trivs med själva modellen och utrustning, men alldeles för dyra att köra runt med, därför diesel :)
av Mikael G
xenon666 skrev:Funderar på att införskaffa en Volvo V70 diesel, antingen en D5 eller 2.4D en lite nyare 06-07 som är miljöklass 1 och billigare i skatt, men nu vill jag ha lite köpråd, är det en dålig bil? vad skall man kolla på när man köper? nått speciellt som brukar krångla med dom osv?
Har en Volvo V70 T5-01 nu och trivs med själva modellen och utrustning, men alldeles för dyra att köra runt med, därför diesel :)
Angående skatt och miljöklass så ska du inte stirra dig blind på bilar med partikelfilkter för den sakens skulle då bilarna utan partikelfilter är snålare. Såldes kanske även årsmodell -05 är av intresse då faceliften kom i och med denna årsmodell.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Nej, det är ingen dålig bil kan vi börja med. är ju som en V70N-00 minus alla småfel :)
Dock kommer det du sparar i förbrukning ätas upp av ett dieselskattekuvert varje kvartal :(
Går du på 07 är det Classic momentum som gäller, kanske en 2.4d automat, mums!
Ska man ha det snålaste är det väl facelift 05 med gamla D5 163hk o manuell jag skulle glo efter.
av Larzan
W.A.P.E. skrev:Nej, det är ingen dålig bil kan vi börja med. är ju som en V70N-00 minus alla småfel :)
Dock kommer det du sparar i förbrukning ätas upp av ett dieselskattekuvert varje kvartal :(
Går du på 07 är det Classic momentum som gäller, kanske en 2.4d automat, mums!
Ska man ha det snålaste är det väl facelift 05 med gamla D5 163hk o manuell jag skulle glo efter.
Skatten betalas Ej per kvartal, utan Tertial.

Fel och fel....
Limsläpp förekommer ju fortfarande på handbromsbackarna ganska frekvent.
Snordyrt med xenon (9700kr för lyktinsats) och uselt att byta.
Står i begrepp i att byta bakstötdämpare och bakfjädrar. Fick samtal ifrån bilia nu, 12399kr, för nivåsats. (samma piss som jag har idag)
Bara för att nämna något..
av xenon666
Den jag har kollat på nu sist är en Volvo V70 2,4D Kinetic Aut som verkar riktigt fin, gått 18000 mil, den har ju billiga skatten, och kör riktigt mycket ca 2500-3000 mil per år, så visst kommer jag spara in riktigt mycket på förbrukningen när min nuvarande ligger på över litern milen :( men då är det inte massa problem med motorer osv sånt som skenar iväg i kostnad?
av mbc
xenon666 skrev:Den jag har kollat på nu sist är en Volvo V70 2,4D Kinetic Aut som verkar riktigt fin, gått 18000 mil, den har ju billiga skatten, och kör riktigt mycket ca 2500-3000 mil per år, så visst kommer jag spara in riktigt mycket på förbrukningen när min nuvarande ligger på över litern milen :( men då är det inte massa problem med motorer osv sånt som skenar iväg i kostnad?
Runt 6000 kostar den i skatt så billigt vet jag inte om det är, en 05 kostar ca 6400.
Även om automaterna är lite dyrare i skatt och tar lite mer så är det värt varenda krona i mina ögon.
Kör själv en 07 automat och är riktigt nöjd.
Räkna med att den tar runt 0,8 så sparar du ca 3 kr milen jämfört med bensin som tar en liter om man för enkelhetens skull räknar att soppan kostar 15 kr.
3000 mil blir då ca 9000kr billigare med bränslet, grovt räknat.
av Dubbas
Köpte själv nyligen en V70 D5 aut 06:a, ligger och snittar just nu 0.75 (mätning vid pumpen), men jag kör mestadels korta sträckor för tillfället (har 1mil till jobbet). Roliga är att mätare i bilen visar 0.60, men får se hur det blir med förbrukningen när jag kommer upp i längre sträckor.
Skatten på min ligger på 5928, betalar 3 gånger om året

Update 27/12
Drog en vända upp till min syster i Dalarna och fick en förbrukning på pumpen på 0.67 upp och 0.63 ner. Mätaren i bilen visar 0.53-0.54
Senast redigerad av 1 Dubbas, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Bytte från min underbara SAAB 9-5 Aero aut. Grymt bra bil med fin prestanda men drog ca 0,85l/mil lugn körning. Min V70 D5 2003 aut ligger på mellan 0,6-0,65l/mil mestadels landsväg. Grymt nöjd. Dett enda som jag råkat ut för är ju bakterier i tanken men det kan man ju inte skylla bilen för. Har endast bytt slitdelar som bromsar, dämpare bak, en kylare samt en kondensor på 16000 mil. Den har nu rullat snart 29000 mil. Så maskinellt så går den fint och jag har BSR steg1 så jag har liiite att dra med.
av Summum
Skatten på min manuella V70 D5 -06:a ligger på 4427:- och förbrukningen med min körning c:a 0,6l/mil, så det skiljer ju en del mot en med automatlåda.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]