Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Jag har XC70 -03
Automatlåda

Sedan dess att det blev minusgrader ute så har jag märkt att den växlar upp "sent", alltså att den går högt i varv innan växling sker.

Vad kan detta bero på?
Indikation på behov av oljebyte växellåda? Eller vad kan det vara?
av S80D5-02
Jag är ganska säker på att den ska göra så, för att komma upp i värme snabbare. Om den gör det när den borde vara varm kan det ju vara nåt konstigt i och för sig.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Japp, håller med föregående talare.

Det är som det ska vara.
av 780xlt
Jag bumpar denna tråd.

Fenomenet har blivit rejält värre.

När bilen stått still under natten utomhus i minusgrader så beter den sig MYCKET skumt:
första ca 15 min så är yttringarna att:

-står jag i uppförsbacke och har läge D ilagt och inte bromsar så rullar bilen bakåt (!)
-När jag gasar så får jag varva REJÄLT för att den skall gå framåt (jag skulle närmast beskriva det som att slira på lamellerna med en manuellt växlad bil)
-för att inte tala om när jag behöver backa. Bilen rör sig bakåt först vid ca 4000 rpm. Folk vänder sig och tittar vad jag sysslar med...
-även vid låga farter och jag "smyger" fram så är bränsleförbrukningen enorm (om man får tro bilens mätare) och vid kallstart och det att jag börjar köra iväg så ligger mätaren typiskt på mellan 2,5-6,6 inland upp till 9,99...

Känns inte bra!

Men sedan när den är varm så går den som en klocka (om än att jag tycker den drar mer soppa än för 2 år sedan) !

Vad sjutton är detta?
Växellåda som håller på att rasa?

Förutsättningar:
-Automatlåda
-XC70 -03
-Bensin
-gått ca 23000 mil

Alla idéer om lösning/vad det kan vara emottages mycket tacksamt
Användarvisningsbild
av wissel
Hur ser Oljenivån ut på lådan ?
Om det vore min bil så skulle jag SKJÖLJA lådan direkt
innan jag kör igen. Ta en kompis till hjälp, köp 16 l. Olja på Volvo ÅF,
plastslang på Biltema eller motsv. Kostar ca 2300 :- plus 2 gröna O-ringar 30 :-
Sedan uppgradering av lådan eller troligen samma pris Total Uppgradering av CAN nätet.
Är det fortfarande eländigt så är det Lådbyte nästa.
av 780xlt
Okunskapsfråga:

Hur kollar man oljenivån i automatlådan?

Jag är på semester just nu, har 50 mil hem och hoppas att den håller för det.
Blir åtgärd hemma.

Om det landar i lådbyte:
är det svindyrt eller "bara" j-ligt dyrt?

Antar att det finns begagnade, men genomgångna lådor att få tag på.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Ok, det låter som något annat än att lådan drar lite extra på växlarna vid start för att det är kallt.
Jag skulle köra in på närmaste verkstad direkt, oljebyte i växellådan ärfortfarnade mycket billigare än en ny låda.
Användarvisningsbild
av wissel
Du har en Oljesticka låångt ner på högersidan sett när du står framför bilen o tittar ner.
En liten Gul plopp hittar du med en ficklampas hjälp. Kör motorn varm, stå kvar på tomgång när du kollar nivån.
Det sitter en liten "flärp" som du tycker lite från Pluppen o drar sedan ur Oljestickan. Oljan skall se ut som blaskig Hallonsaft, inte som Coca Cola. Du kan då se nivåerna på varm resp. kall motor. Men det bästa resultatet får du på genomvarm motor o låda = 30 minuters körning. Men i ditt fall så låt vart fall bilen stå på tills den blir varm....kom ihåg REN TRASA när du kollar, ingen LUDDtrasa. :-)
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]