Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gryphon
Hej på er!

Jag är på väg att sälja min nuvarande S80 och byta ut den mot en dieselkombi. Orsaken är att vi fått barn samt att jag har flyttat så jag nu pendlar cirka 8 mil om dan för jobbet.

Frågan är vilken motor jag skall välja? Årsmodellerna jag tittat på är egentligen 07 och nyare, och motorerna jag väljer mellan är 2.4D på 163 hästar alternativt D5 på 185 hästar.

Är det nån större skillnad i förbrukningen på dessa två?

Har dom självrengörande partikelfilter? Om inte, vilket intervall är det på bytena?

Tack på förhand!
Det är samma motor i båda men olika programvara. Båda har partikelfilter som är självrengörande. Kör man mycket har man inte problem med pf ofta är det dom som kör korta sträckor som får problem med fullt filter. Automaterna har fått lite kritik för hög förbrukning.
Gryphon skrev:Ok, tack för svaret. Då lär det väl bli en D5 :) Typ hur mycket skiljer det mellan automat och manuell? 1 dl/mil? 2?
Hade 2 st 2.4D en man och en aut. Den manuella låg på 0,64 och den med aut 0,79 detta under samma förhållande (huvudsak 6,5 mil tor jobbet) och under ett års tid på bägge.
Långresor skiljde det mindre...
Gilbert skrev:Hade 2 st 2.4D en man och en aut. Den manuella låg på 0,64 och den med aut 0,79 detta under samma förhållande (huvudsak 6,5 mil tor jobbet) och under ett års tid på bägge.
Långresor skiljde det mindre...
Ok, intressant! Det är ju faktiskt 1.5 dl/mil, en ganska ordentlig skillnad med andra ord. Får bli manuell då. Hade först tänkt satsa på en automat, jag bor ju i stockholm, och även om jag oftast kan undvika köerna suger det ju med manuell när man väl fastnar i dom...

Tack för svaren, det var precis det här jag ville veta :)
Gryphon skrev:Ok, intressant! Det är ju faktiskt 1.5 dl/mil, en ganska ordentlig skillnad med andra ord. Får bli manuell då. Hade först tänkt satsa på en automat, jag bor ju i stockholm, och även om jag oftast kan undvika köerna suger det ju med manuell när man väl fastnar i dom...
Det är värt extrakostnaden, komforten höjs rejält med automat. Speciellt under stadskörning! Så har ni råd med automat, unna er detta!
Jag har en V70-07, 2,4D med 163Hk motorn, automat, och nu när jag har fått ordning på virvelspjället och luftspjället så ligger förbrukningen enligt färddator på 0,69l/mil, blandad körning.
Nu vet jag att färddatorn inte stämmer, så jag lägger på 0,05l/mil och hamnar då på 0,74l/mil,(att det diffar 0,05 har jag uppmätt mellan tankningar).
Vid långfärd så kryper förbrukningen ner till 0,60-0,62l/mil (0,65-0,67l/mil, verklig förbrukning) och det är helt acceptabelt tycker jag.
Visst skatten är högre på en automat, 6000:-/år och en manuell, 4400:-/år, men slår du ut det på ett helt år så kostar det dig knappt 150:-/månad att köra automat, väl värd de pengarna tycker jag :D
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]