Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Jag vet inte egentligen om det är munstyckena som frusit, då både fram och bak slutade fungera samtidigt.
Jag hör att pumpen går i alla fall, men ingen vätska når rutorna.
Finns det några "standardställen" det brukar frysa på, på väg upp till munstyckena?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Perc skrev:Har du tillräckligt stark spolarvätska så fryser det inte. :)
Men om det redan gjort det ...
Behållaren är inte frusen i alla fall, och slangarna upp till huven känns mjuka, så det bör vara munstyckena.
Eller om det finns en backventil på vägen, isåfall var sitter den ?
Användarvisningsbild
av Perc
Konstigt att jag aldrig råkat ut för frusna munstycken på någon bil, inte ens min V70 2.5T -04. ;) Jag tror som sagt att receptet är att ha tillräckligt bra vätska.

På min gamla V70 -98 fanns det backventil inbyggt i T-korset där slangen delade på sig till dom två munstyckena. Behövde aldrig kolla det på min -04.

Om det frusit i slangen på huvens undersida så lär det väl tina om du parkerar i parkeringsgarage med varm motor.
av Dubbas
Råkade ut för detta idag på jobbet (taxi) pga att jag har en helt inkompetent person som jag byter bil (V70 II) med.

Hon hade först hällt i koncentrerad spolarvätska, sedan fyllt på med vatten efter det. Så blandningen blev ju där efter. Först luktade det bara spolarvätska och sen frös det när vattnet kom.

Det jag gjorde var att fylla en 1.5liters pet-flaska med riktigt varmt kranvatten, öppnade huven och hällde det på slangen som går till kopplingarna under huven för att direkt efter klämma lite på de för att krossa eventuell is i rören. Gjorde det hela vägen fram till huvfästet. Efter det så tog jag det varma vattnet och hällde över spolarmunstyckena för att värma upp de. Sen försökte jag och spola igen. Funkade fint och spolade ut allt som fanns kvar för att ersätta med 50/50 blandning som klarar upp till -30

Detta gjordes utomhus i -18 grader kl 0400 :P
av umekille
Att ingen tänkt på att tillverka en spolarburk med
inbyggd värme så du har typ runt 30-40grader vintertid
på spolningen...Sett för längesen en modell av en behållare
som träddes på via kylarslangen och hjälpvärmde den mängd
som den innehöll(vet ej om den var hemmasnickrad)
Användarvisningsbild
av Jackson75
olson skrev:Pumpen kan låta utan att den pumpar. Ta loss o kolla
ok, men är det separata pumpar för fram o bak?

Jag köpte bilen i höstas o har inte behövt fylla på så jag vet inte vilken blandning föregående ägare hade,
För att skylla ifrån mig en smula. Har aldrig drabbats av detta innan
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]