Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rövarkungen
Igår kväll när sambon kom hem från jobbet började "låg kylvätska, stanna genast"-varningen att lysa när hon svängde in på parkeringen. Jag gick ner och tittade och mycket riktigt så såg expansionskärlet helt tomt ut.

Idag fixar jag ny kylvätska och ska gå ner och fylla på. Öppnar huven, tittar igenom slangarna och anslutningarna, ser inget uppenbart läckage. Expansionskärlet är dock nu nästan normal nivå, ca 1,5 cm under "mittstrecket".

Fyller upp till mittstrecket, sätter mig och startar bilen. När tempmätaren är halvvägs upp till mitten går jag ut och känner på den övre kylarslangen, den är kall. När så tempmätaren står på mitten går jag ut och känner igen, fortfarande kall. Kylvätskenivån har stigit till kanske 1,5 cm över mittstrecket. Skruvar jag av locket till expansionskärlet så svämmar det över direkt.

Värt att notera är också att det tog 23 minuter för tempmätaren att komma upp till mitten. Då varierade jag ungefär 50-50 mellan att låta den gå på tomgång (ca 700 varv) och gasa lite, ca 1200-1400 varv. Låter detta normalt i era ögon? Har ingen riktig uppfattning men får för mig att det gick lite långsamt.

Jag får bra värme inne i bilen, kanske är värt att nämnas.

Tankar/ideér? Har mycket dålig koll på detta så jag vet inte vad som är normalt och inte. Men nog borde väl tex den övre kylarslangen vara varm när tempmätaren är på mitten? När ungefär öppnar termostaten och släpper vätska dit? Vet att det är ca 90 grader men hur relaterar det till tempmätaren, dvs när ska slangen börja bli varm?
av Rövarkungen
En liten uppdatering. Har läst tråden om en kille som hade problem med vakuum/övertryck i expansionskärlet och det stämmer ju till vissa delar väldigt bra överens med mitt problem.

Var ute och körde en bra lång sväng igår, ett par mil. Inget nämnvärt övertryck i systemet, bara ett normalt pysande när jag skruvade av locket, nivån var också bra.

Startade dieselvärmaren imorse och lät den gå på direktstart i ca en timme. Nivån är högre än den var med varm motor kvällen före. Lättar lite på locket och det verkligen forsar ut vätska och luft.

I mina ögon borde det här betyda att värmaren trycker ut avgaser i kylsystemet som skapar detta övertryck. Nu har sambon bilen på jobbet men ska testa sedan att starta värmaren med locket till expansionskärlet av för att se om nivån stiger eller om det bubblar.
av Rövarkungen
Någon som kan svara på om det är möjligt att få bort värmaren utan att ta bort hela fronten? Står i VADIS att det är det som gäller. Tänkte om det kanske går att komma åt ändå bara att det blir bängligare?

Hur är erfarenheten hos er gällande hållbarheten på värmarna, kan man köpa en begagnad som gått 25000 mil och lita på att den håller en hel del tusen mil till? En ny känns fan nästan uteslutet med tanke på priset.
av olson
Dra ut fronten på v sida en bit så går det. Köp en ny värmare på skroten. Jag hade likadant problem, och det var hål i värmeväxlaren så avgaser tryckyes ut i kylsystemet. kostade typ 5000:- med ny värmevxl på Volvo åf.
av Rövarkungen
Tack för era svar! Har blivit lite klokare.

Om kostnaden blev 5000 totalt så gissar jag att själva värmeväxlaren inte var tokdyr? Kanske att det kan löna sig ändå att köpa endast värmeväxlaren och byta den själv. Eller så är man dumsnål. Den som lever får se :)
av Rövarkungen
Det lutar nog åt att byta hela värmaren mot en begagnad.

En komplett kostar ca 12700 på Volvo.
Endast värmeväxlaren 4200.
Bildelsbasen komplett ca 5500-6000.

Känns lite osäkert dock hur pass gammal värmare man törs köpa. Huruvida en som gått 35k mil är ok osv.

Tror ni att den tuffar igång direkt eller måste jag in på volvo och "gifta" ihop den? Har tillgång till Vida så eventuellt kanske jag kan göra det själv.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]