Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ara
Här e en nybliven ägare av en V70 -07 2,4 oljebrännare.Nu när tempen plötsligt föll till -17C fick jag ett problem. I går företog jag mig en resa på ca 3 mil och efter 2,5mil uppnåddes full motortemp. Jag saknar tilläggsvärmare och undrar om det hjälper att byta till varmare termostat eller måste man även täcka kylaren. Måste åtgärdas eftersom frugan som använder bilen har en jobbresa på ca 3,5 mil tur och retur
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du har en import eller? Skaffa en motorvärmare om du inte har parkerings/tillsatsvärmare. Köp en slangvärmare. Det finns bara en termostat och inte som "förr i tiden" en som öppnar sent eller tidigt. Jag har import och saknar tillsatsvärmare men det blir varmt ganska så snart.
Användarvisningsbild
av Vojje
Ska det verkligen ta 2,5 mil innan motorn når arbetstemperatur, enligt tempgivare?
Dags att byta termostaten?
Har du rätt nivå i systemet?
Cirkulerar vattnet ordentligt eller är impellern på pumpen sönder?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Efter ca 1-1,5 mil är min D5:a uppe i temp om man kallstartar från några minus. Dieslar har ju mycket högre verkningsgrad än bensinare och det blir således mycket mindre spillvärme på gott och ont.
av mbc
Jag har ca 7 km till motorvägen och jag har full motortemp innan jag kör på den om det är runt nollan, jag har en sv-såld med värmare.
Blir det minus ställer jag alltid in värmaren att starta innan jag kör då har jag full motortemp halvvägs till motorvägen ungefär.
av ara
Jo det är en holländare. som sagt parkeringsvärmare saknas men motorvärmare finns och används. Vätskan är på normal nivå. skall väl nog satsa på termostaten i första hand. ny värmare kostade på Volvo 2400 euro färdigt monterad så det är inget alternativ. Vad tros om begagnad värmare från skroten,inte så dyr kanske men monteringen? Hur får man den dockad, autostart mm? Endast Märkesverkstad?
av ara
Stämmer det även att termostaten går ej att byta utan hela "termostathuset" (180 euro+ arbete på märkes..) kommer som ett paket,så påstod Volvoverkstaden. Min oberoende bildelshandlare hade 2 att välja på, endast termostat ca 30 eur och hela "termostaklimpen" ca 160 eur. Jag vet inte vem man ska tro på men kanske mera på Märkesverkstad.
Hade på andra bilen ifjol (V40-01) byte av nedre kulled. Fick ny från oberoende handlare med info att kulleden var utbytbar och visst den gick att byta med svordommar,gasskärare och slägga. Tror inte att denna var menad att bytas utan hela länkarmen var nog meningen. det gick iaf men på det vis som den gamla var monterad tror jag nuefteråt att detta var inte meningen
av olson
mbc skrev:Jag har ca 7 km till motorvägen och jag har full motortemp innan jag kör på den om det är runt nollan, jag har en sv-såld med värmare.
Blir det minus ställer jag alltid in värmaren att starta innan jag kör då har jag full motortemp halvvägs till motorvägen ungefär.
:-O jag har full värme när jag startar.
av olson
ara skrev:Jo det är en holländare. som sagt parkeringsvärmare saknas men motorvärmare finns och används. Vätskan är på normal nivå. skall väl nog satsa på termostaten i första hand. ny värmare kostade på Volvo 2400 euro färdigt monterad så det är inget alternativ. Vad tros om begagnad värmare från skroten,inte så dyr kanske men monteringen? Hur får man den dockad, autostart mm? Endast Märkesverkstad?
Jag betalade 3000:- för komplett värmare på skroten. Det finns beskrivning på nätet hur man monterar. Alla kablar är fördragna. man får köpa timermjukvara hos å.f.
Användarvisningsbild
av greeeken
ara skrev:Stämmer det även att termostaten går ej att byta utan hela "termostathuset" (180 euro+ arbete på märkes..) kommer som ett paket,så påstod Volvoverkstaden. Min oberoende bildelshandlare hade 2 att välja på, endast termostat ca 30 eur och hela "termostaklimpen" ca 160 eur. Jag vet inte vem man ska tro på men kanske mera på Märkesverkstad.
Hade på andra bilen ifjol (V40-01) byte av nedre kulled. Fick ny från oberoende handlare med info att kulleden var utbytbar och visst den gick att byta med svordommar,gasskärare och slägga. Tror inte att denna var menad att bytas utan hela länkarmen var nog meningen. det gick iaf men på det vis som den gamla var monterad tror jag nuefteråt att detta var inte meningen
Beror på årsmodell på din bil.
02 o uppåt tror jag det var så ändrades termostaten så hela termostathuset måste bytas.
Visselligen gäller det bensinarna.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]