Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte höra lite hur ni andra som servar era bilar själva gör, hur nogranna är ni?

Har själv en V70N som rullat 18k mil vid det här laget.
Köpte den när den gått 14k och jag har bytt alla filter, olja och bromsolja enligt de intervall som finns. Kamremsbytet fick en verkstad ordna då jag inte hade kunskap eller verktyg till att lösa det själv.

Nu kommer 18k servicen och jag läser lite om vad som ska göras.
Läser då t.ex. Kamaxel - & Pumprem justering, Insprutningspump justering, Gasfilter CNG dränering... m.m.

Detta är inget jag själv kan lösa. Jag kan skruva med det lite enklare som jag skrivit ovan, men detta är utöver mina kunskaper.
Visst finns det på serviceprotokollet av en anledning - men hur viktigt är det och hur nogranna är ni andra?

Själv har jag alltid sett det som att olja och filter ändå är det viktigaste för att undvika större problem.
Sen ska såklart remmar o.s.v. underhållas, men det har jag alltid tagit tag i när det börjar visa sig att det är problem, eller att intervallet för bytet närmat sig.

Hur gör ni andra "hobby-mekar"?
Känner själv att det är sköna slantar jag gärna sparar in - men samtidigt vill man ju inte stå där med större problem en vacker dag...
du har ínte både pumprem som är till äldre dieslar med audi motorn och gasfilter som är till bifuel så du kan ju börja med att berätta vad du har för motor i din bil och årsmodell
Jojjeblom: Servar du dem själv då eller menar du att du lämnar in den för service, men byter oljan oftare själv?

Hollan:

2,5T -04.

Som sagt, det är utöver mina kunskaper... :oops:

Är inte speciellt bilkunnig men att byta olja och filter är ju inte rocket-sience direkt, känns surt att pynta 3000 spänn för något jag själv löser för runt 1500, förutom då som sagt vissa detaljer i serviceprotokollet som jag själv har dålig koll på.
jag byter Olja, Oljefilter, Luftfilter varje 1000 mil. Byter Kupéfiltret 1 gång/år. Tändstift per 6000 mil.
Olja ACEA A3,B3. Visko 5-40 Biltemas,
Oljefilter Volvo Orig.
Luftfilter Kupéf. Biltema.
Kamremsbytet Volvo verkstad dock ej i Stockholm.
Åker 11 mil bort från Fjollträsk där det finns
ärliga Volvoverkstäder isf. Bilia.......
Allt annat bryr jag mig inte om typ spännrullar, Löprullar osv, det hörs när dom
börjar bli dåliga. (Hoppas jag). :P
Senast redigerad av 1 wissel, redigerad totalt 0 gånger.
av estufo
Följer mitt serviceprotokoll till punkt och pricka. Blir olja+filter och kupéluftfilter en gång per år.(kör ca 1000-1500km per år) Till nästa service nu runt 18k. Så såg jag att tidigare ägare bara byt olja under som senaste 3 åren. Började med kupéluftfiltret(såg inte najs ut) Till nästa blire tändstift,luftfilter och bränslefilter+ olja och filter så man ligger rätt i intervallen.
av estufo
jimbomas skrev:Nu kommer 18k servicen och jag läser lite om vad som ska göras.
Läser då t.ex. Kamaxel - & Pumprem justering, Insprutningspump justering, Gasfilter CNG dränering... m.m.

Det verkar vara ett underligt serviceprotokoll du har..

Om du har en 2.5t MY04 så vid 18k skall du byta
Olja+oljefilter
Kupéluftfilter
Motorluftfilter
Tändstift
Om du inte byte bränslefilter vid 16k så gör det nu.
Jag kan byta lampor sjä'lv. :)

En av grannarna här är BMW mekaniker, så han hjälper mig när det är dags för Olje och filter byte, och nya broms belägg och sånt.

Allt som ska in i service boken görs på ackrediterad Volvo verkstad, här utomlands där jag bor är en begagnad bil utan full service bok inte värd någonting om du skulle vilja sälja den.
Om man inte kan utföra servicen själv bör man låta bli.

Man lurar sig själv att man sparar pengar när man hoppar över viktiga delar. Har man ett riktigt lik kan jag förstå de som byter olja+filter och kör tills något går sönder -- men personligen gillar jag inte att bli stående vid vägkanten.

Ingår det justering av kamaxel (jag antar att du menar ventilspel) så ska det göras. Nu har i princip alla volvomotorer numera hydraliska lyftare så de behöver inte justeras. B23 hade mekaniska lyftare och ett spel som skulle vara rätt. Oftast var spelet OK, men det ska i alla fall kontrolleras. Det samma gäller byte av kamrem, filter etc. Jag har även bytt bromsvätska, som inte ingår enligt en del serviceprotokoll.

Nu är det inte så hemskt många servicepunkter på en nyare volvo -- och egentligen bara rengöring av vevhusventilation och byte av kamrem som är besvärligt (samt partikelfilter på en del dieselbilar). Jag tror faktiskt att de flesta kan göra i princip alla punkter bara de läser på lite.
wissel skrev:jag byter Olja, Oljefilter, Luftfilter varje 1000 mil. Byter Kupéfiltret 1 gång/år. Tändstift per 6000 mil.
Olja ACEA A3,B3. Visko 5-40 Biltemas,
Oljefilter Volvo Orig.
Luftfilter Kupéf. Biltema.
Kamremsbytet Volvo verkstad dock ej i Stockholm.
Åker 11 mil bort från Fjollträsk där det finns
ärliga Volvoverkstäder isf. Bilia.......
Allt annat bryr jag mig inte om typ spännrullar, Löprullar osv, det hörs när dom
börjar bli dåliga. (Hoppas jag). :P
Låter lite så som jag resonerar också. Sköter man bara de mest vitala delarna så känns det ändå som att det inte bör vara något större problem. Garantin finns ju inte längre och serviceboken struntar jag i då jag planerar att äga bilen många år till och med tanke på vad milen kommer att stå på den dagen det är dags att sälja så gör det inte så mycket på priset ändå... Hade jag haft en nyare bil hade jag givetvis lämnat den på verkstad.
estufo skrev:
jimbomas skrev:Nu kommer 18k servicen och jag läser lite om vad som ska göras.

Det verkar vara ett underligt serviceprotokoll du har..

Om du har en 2.5t MY04 så vid 18k skall du byta
Olja+oljefilter
Kupéluftfilter
Motorluftfilter
Tändstift
Om du inte byte bränslefilter vid 16k så gör det nu.
Var ett jag hittade här på forumet som täcker flera modeller, så det är inte exakt just för min bil.
Ska försöka vaska fram ett riktigt...

Jepp det är de delar du skrev jag hade tänkt + bränslefilter då det inte är bytt på 16k servicen.
Jag har bytt Olja + filter + kupéfilter på 2k mil och luftfilter på 4k mil.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]