Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Skulle behöva lite hjälp med att leta rätt på en ny BCM, som om man köper dessa på skroten, nästan alltid är komplett med Hydraulpump.

Nu är det så att Enl. Vida så ska min bil ha en styrbox med art. nr 30683501.
Och enl. Vida så ska hydraulenheten heta 30683497.

Nu är det bara så att när man kollar på http://www.laga.se så hittar man massa potentiella hydraulenheter men art nr som de uppger eller som man kan se på bilder hittar jag inte ens i Vida så har någon något bra tips på hur jag ska få fram en enhet som faktiskt passar min bil?

Här är ett exempel från skroten med Artnr som jag inte kan finna i VIDA.

Bild

Bild

Bild

Passar då detta till min bil?
Hmm, börja med att se vad det står för atr.nr på den enhet du har i bilen, sen e ju frågan va har du för bil?? AWD? STC? DSTC? Behöver du bara BCMn? Finns ju en hel del av enbart BCM enheter på bildelsbasen.se. Man kan oxå söka med hjälp av detta nr. 10.0925-0411.3 som du borde kolla upp vad som står på din enhet. Men iaf när jag bytte BCM i min V70 -05a så köpte jag en på skroten och enda som var samma på den "nya" som den gamla var att den var för DSTC, all annan data på dem var olika. Sen bara bytte jag och omprogrammera den hos Volvo och körde sen själv en "nollställning av konfiguration" i VIDA efter att en sån felkod lämna kvar efter omprogrammeringen, så sen fungera allt som de sku efter de.

PS. Vad har du för fel på din BCM?
Jo det är såhär att jag får felkod BCM 0070. Alltså felaktig spänning till pumpmotorn. Och men tanke var väl att köpa "hela kittet" på skroten då jag inte kommer någon vart med min felsökning. Men alla tips tas emot!
Jag har nu gjort rent kontakten till BCMen och den såg ju ut som ny så det gav ju inget resultat.

Under hösten så har jagfått felkoden då och då men nu har det övergått till att vara ett mer konstant fel, varav jag vill ha fungerande DSTC i vinter:)

jag har en V70 D5 -05.

Så om man nu byter BCM så måste man programmera in den "nya" på Volvo? Fungerar inget om man inte gör det?

Så summa summarum... Jag vet inte om det är pumpmotorn som är defekt eller om det är kretskortet i BCM.
TK1974 skrev:Hmm, börja med att se vad det står för atr.nr på den enhet du har i bilen, sen e ju frågan va har du för bil?? AWD? STC? DSTC? Behöver du bara BCMn? Finns ju en hel del av enbart BCM enheter på bildelsbasen.se. Man kan oxå söka med hjälp av detta nr. 10.0925-0411.3 som du borde kolla upp vad som står på din enhet. Men iaf när jag bytte BCM i min V70 -05a så köpte jag en på skroten och enda som var samma på den "nya" som den gamla var att den var för DSTC, all annan data på dem var olika. Sen bara bytte jag och omprogrammera den hos Volvo och körde sen själv en "nollställning av konfiguration" i VIDA efter att en sån felkod lämna kvar efter omprogrammeringen, så sen fungera allt som de sku efter de.

PS. Vad har du för fel på din BCM?
V70 D5 -05 Med DSTC och framhjulsdrift.

Tack på förhand!! :)
Jo, jag bytte min pga samma felkod. Så att rekommendera vore att först pröva med och byta bara BCM, e ju enkelt att byta den, för när jag bytte min så försvann iaf BCM-0070 koden även om där uppkom nya före omprogrammeringen.
TK1974 skrev:Jo, jag bytte min pga samma felkod. Så att rekommendera vore att först pröva med och byta bara BCM, e ju enkelt att byta den, för när jag bytte min så försvann iaf BCM-0070 koden även om där uppkom nya före omprogrammeringen.
okej men vad är det för felkoder somuppkommer innan omprogrammeringen? är det något man kan bortse ifrån eller måste den ändå in på volvo? Och vad säger jag på volvo? att de helt enkelt ska programmera in en ny Bcm?
Den BCM ja köpte kom från en XC70 -06 så och då kom det upp en felkod som ja inte minns exakt mera men det är nån givare till som finns på awd som inte finns på fwd som den då klagade på att den inte hittade plus att det uppkom "felaktig konfiguration", minns ej koden för den heller. Hos Volvo är det bara att säga att dom ska köra en "omprogrammering av bcm" för att den är bytt. Med det så "parades" den "nya" BCMn ihop med min bil och givar-felkoden försvann, sen så gjorde jag det som ja skrev i mitt tidigare inlägg. :-)-)
Men hittar du en BCM som kommer från en motsvarande som din bil så KANSKE det lyckas utan omprogrammering, men de vet man inte förrän man testat.
TK1974 skrev:Den BCM ja köpte kom från en XC70 -06 så och då kom det upp en felkod som ja inte minns exakt mera men det är nån givare till som finns på awd som inte finns på fwd som den då klagade på att den inte hittade plus att det uppkom "felaktig konfiguration", minns ej koden för den heller. Hos Volvo är det bara att säga att dom ska köra en "omprogrammering av bcm" för att den är bytt. Med det så "parades" den "nya" BCMn ihop med min bil och givar-felkoden försvann, sen så gjorde jag det som ja skrev i mitt tidigare inlägg. :-)-)
Men hittar du en BCM som kommer från en motsvarande som din bil så KANSKE det lyckas utan omprogrammering, men de vet man inte förrän man testat.

Okej då ska jag pröva detta! Tackar så mycket för hjälpen=) Kan återkoppla om jag får det att fungera!

Tror du förresten att det spelar någon roll hur långt bilen har rullat som man plockar boxen från? Det känns ju egentligen inte som någon slitagedel avseende Miltal....
En fråga, skall Du byta ABS-agregatet också eller bara BCM?
Jag skall hämta en BCM med ABSventilpaketet och ska inte använda BCM:n på min bil.

Stämmer mitt BCM-nummer med ditt kan Vi kanske göra en deal.
Struve skrev:En fråga, skall Du byta ABS-agregatet också eller bara BCM?
Jag skall hämta en BCM med ABSventilpaketet och ska inte använda BCM:n på min bil.

Stämmer mitt BCM-nummer med ditt kan Vi kanske göra en deal.
okej, jag vet inte om jag behöver byta bcm eller ventilpaketet.... Tänkte börja med att pröva byta bcm och se om jag får bukt med problemet jag har.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]