Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NamnFan
Bilen i fråga V70 d5 automat.

Har sökt runt på forumet och hittat mycket om krånglande fyrhjulsdrifter men inget som kan förklara mina symptom eftersom den fungerar ibland.
Blir nu första vintern för mig med Volvos awd och när den fungerar är den suverän, men när jag kört ett tag och det kommer lite halka så är bilen framhjulsdriven hur ja än försöker, men om jag bara stänger av och sedan startar bilen så fungerar den perfekt igen och sedan samma visa efter att ha kört ett så är den fwd igen.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Jag har en kcr box men det ska väl inte få 4wd att lägga av efter ett tag.
Kopplar bakhjulen in ifall du stänger av DSTC? Och måste du gasa som en idiot för att de skall koppla in och dessutom gör detta med en smäll?. Kolla om du har en felkod på "DEM". Om det är trycksensorn som pajat så har du en felkod som säger DEM0007 och inget mer på DEM-enheten. Om du har några felkoder kollar du enkelt själv. Jag klipper en en beskrivning från en kille på SVXC
Så här gör man:
*Tändningsläge II.
*Tryck och håll in READ-knappen på blinkersspaken.
*Tryck två gånger på bakre dimljus.

Nu kommer det i displayen stå CHECKING DTCS IN VEHICLE (DTCS=Diagnostic Trouble CodeS) eller något liknande. Bilen går nu igenom alla styrenheterna och frågar OM det finns någon felkod lagrad. Felkoden behöver inte vara "aktiv" utan det räcker att det hänt en gång sedan senaste nollningen. Detta tar ett par sekunder. Med största sannolikhet kommer svaret att bli DTCS SET IN VEHICLE, alltså att det finns koder satta. Blir inte rädd/orolig om du har felkoder i fler styrenheter. Alla har det! Skulle bli mycket förvånad om du inte har några.

Nästa steg är att kolla vilka styrenheter som har felkoder. Du går igenom enhet för enhet genom att klicka dig framåt med READ-knappen. När du gått igenom alla styrenheterna slocknar displayen eller återgår till vad den visade innan (förbrukning etc). Missade man något, bläddrade för fort eller vill se igen så är det bara att göra om. Du KAN INTE sabba, ändra eller nolla något genom att göra detta. Helt ofarligt alltså så ut och testa!

När du går igenom enheterna kommer det att stå:
*XXX(aktuell styrenhet) DTCS SET. Du har felkod i enheten.
*XXX CHECKING. Den har inte hittat något ännu och betyder att det finns ingen felkod.
*XXX NO DTC. Eller något liknande.
llesrof skrev:Kopplar bakhjulen in ifall du stänger av DSTC? Och måste du gasa som en idiot för att de skall koppla in och dessutom gör detta med en smäll?. Kolla om du har en felkod på "DEM". Om det är trycksensorn som pajat så har du en felkod som säger DEM0007 och inget mer på DEMenheten. Om du har några felkoder kollar du enkelt själv. Jag klipper en en beskrivning från en kille på SVXC
.
Jag ska kolla felkoder idag både när den fungerar och inte.
Kopplar jag ur DSTC gör det ingen skillnad, fungerar det inte måste jag stänga av bilen, om det inte är att jag har gasat ur den för lite när jag testat då.
Kollade idag felkoder och de jag fick fram innehållande bokstäverna "DEM" var:
DEM DTC SET

Får åka in till den lokala Volvo och läsa ut koderna då.
Men kan man ha sådan tur att det bara är lite olja i Haldex?

Men som en skrev att det var pumpen, fick ni fram en speciell kod då? Annars låter ju det som att det kan vara boven om du hade samma symptom.
NamnFan skrev:Kollade idag felkoder och de jag fick fram innehållande bokstäverna "DEM" var:
DEM DTC SET

Men som en skrev att det var pumpen, fick ni fram en speciell kod då? Annars låter ju det som att det kan vara boven om du hade samma symptom.
Fick ingen felkod, den slutade driva bak efter att man hade kört en bit.
tror det var att oljetrycket var för lågt, så att den därför inte kopplade in drivningen bak.
NamnFan skrev:Kollade idag felkoder och de jag fick fram innehållande bokstäverna "DEM" var:
DEM DTC SET

Man kan tyvärr inte få ut vilka felkoder på det sättet jag beskrev, bara om det finns felkoder och i vilken modul de sitter. Om verkstaden bara hittar DEM0007 på DEM så är det endast tryckgivaren och inget annat som skall bytas. Skicka ett PM till mig om du vill veta mer om detta :D
Var idag in på Volvo i Sandviken och det var som 'volvoknutte' hade på sin bil
DEM-0006 Matarpump Felaktig Signal

Så nästa tisdag ska bilen in och bli ompysslad och min plånbok 5300kr lättare :???:

Tack för hjälpen jag fått!!!
NamnFan skrev:Var idag in på Volvo i Sandviken och det var som 'volvoknutte' hade på sin bil
DEM-0006 Matarpump Felaktig Signal

Så nästa tisdag ska bilen in och bli ompysslad och min plånbok 5300kr lättare :???:

Tack för hjälpen jag fått!!!

Det kostar att ligga på topp, men du kommer inte ångra dig när du har lagat det. Vilken känsla det är att åka med awd
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]