Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Asterix
Misstänker starkt att jag har en trasig topplockspackning. Kör tills bilen kommer upp i normal temp på mätaren då är det fortfarande ok tryck. Sen när den får fortsätta att gå (tomgång eller normal körning spelar ingen roll) då byggs trycket upp. Det konstiga är trycket stannar kvar när den blir kall. Trycket borde väl läcka tillbaka där det läckt in?????

FInns det någon som har några andra teorier??? Termostat nybytt.

Motor är 2,4t.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Trycket i förbränningsrummen är bra mycket högre än kylsystemet även om det kommer upp i nån bar, så det är fullt möjligt att det inte går tillbaka in i cylindrarna.

Öppna locket och lukta ifall det luktar avgaser. Annars är ju ett vanligt tecken på toppackningen att det vitryker, men det är ju inte alltid det gör det iom att det som sagt kan gå åt bara ena hållet. Kompprov är ju annars de sista man kan göra för att kolla.
av Asterix
Ingen vitrök, känner ingen konstig lukt i kärlet. Om det är en sån liten läcka att inte ens trycket går tillbaka borde väl inte det ge utslag vid kompprov?
av Tim
Jag skulle rekommendera dig att prova med att byta locket på expansionskärlet då ventilen i locket borde släppa ut övertrycket när motorn är avstängd. Har bytt några lock med på bilar med samma problem. Se till att du får ett lock som öppnar vid samma tryck som det du har sitter, det står på locket, om du provar med ett begagnat.
av T-rex
Vet inte vad jag ska tro eller tycka om kompprov, missvisande eller inte, jag vet att jag har en trasig toppackning men ändå visas kompprovet helt ok
av Andis
Aj aj tråkigt. Mycket jobb att fixa.

Ska du våga prova ett super medel innan rivning av toppen?

Här ett par tips.

http://www.gobluedevil.com/

Eller

Omega 101

Läs även "pettsons" inlägg om planing av topplock. Ifall du river allt ihop.

Lycka till rapportera hur det går.
Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Jackson75
Är motorn original eller trimmad på något sätt, ökat laddtryck etc ?
av Asterix
Autotech steg 2. 0,8 i ladd tror jag. Kommer självklart riva toppen och byta packning samt lämna iväg toppen för att se så allt är ok.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]