Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av popeye65
Tjena.

Sitter på jobb långt hemifrån och kan ej själv kolla bilen, och frugan är inte så bra på att felsöka på bilen :wink:
Bilen en V70 2,4 Diesel Classic-08, gamla karossen.
Felorsak: Bilen varvar ej ut och är orkeslös.
Felkoder utlästa på verkstad, (som tyvärr inte hade mera tid att kolla på bilen).
9190 Gasspjäll reglerenhet
9140 Gasspjäll reglerenhet
6720 EGR systemets reglering för högt flöde

Tipps och trix på vad som kan vara fel emottages gärna :) innan jag ber frugan lämna in bilen på verkstad.

//Popeye65
Användarvisningsbild
av Vojje
Spjället är väl igenkletat så att skivan inte rör sig som den ska trots hög strömstyrka.
Har du otur är plastkugghjulen redan kass = Spjällbyte (5000:-)
Användarvisningsbild
av popeye65
Det var spjällhuset som var igensatt, tyvärr så hjälpte inte en rengöring, bilen gick lika dåligt :( så det fick bli ett nytt spjällhus.
Priset för 2 dagar på Volvo verkstad, inklusive hyrbil för frugan, strax över 6000:-, får väl vara nöjd med det :???:
En orsak kan ju ha varit att armen för virvelspjället inte fanns när jag kollade runt i motorn för ett tag sedan, bilen var rätt törstig, drog 0,79 enligt färddatorn men jag vet att den diffar 0,05, så verklig förbrukning var 0,84, blandad körning.
Fick ner förbrukningen 0,08 när jag fixade armen till virvelspjället, men jag vet ju inte hur många mil bilen har gått med ett felaktigt virvelspjäll, (då jag bara har haft bilen i 3 månader) och det kan ha varit en orsak till att spjällhuset var så skitigt.
Förhoppningsvis så sjunker dieselförbrukningen ännu mer efter efter denna reparationen.
Visst det hade blivit billigare att fixa det själv, men som sagt, jag är inte hemma förrän på fredag kväll och bilen behövs i vardagen :wink:
av Mobbe
Tack för denna tråd!
Jag hade ovan nämnda felkoder efter att bilen helt plötsligt börjat gå helt orkeslöst. Texten Motorservice erfordras i instrumentpanelen.
Upptäckte då att länkarmen till virvelspjället hängde löst.
Åkte till Volvo och inhandlade Spjällhus, packning och arm och servicekit till virvelspjället, summa 4700 kr. Bytte prylarna i garaget hemma.
Upptäckte då att det gamla var överjävligt skitigt. Tog en halvtimme att få bort ett ca 5 mm tjockt lager oljedamm i rören runt spjället. Startade. Hela bilen hoppade av glädje vid gaspådrag. Åkte på morgonen till Upplands motor i Uppsala för kalibrering av signaler för spjällhus och virvelspjällmotor. 400 kr inklusive frukost. Tack Marcus för snabbt och bra bemötande. Nu känns det som bilen går bättre än innan strulet.

hittade stickan och den kom ur lätt. Nu stod […]

Visst är detta kanon.. 😁😁😁 Nu kan jag anv&au[…]

Hej, Jag tror min V50 från 2007 har exakt s[…]

Den ljusa inredningen var dock ingen hit... D&ari[…]