Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av :stefan:
I våras körde jag en Opel Astra där kopplingsvajern gick av med en smäll och pedalen satt som klistrad mot torpedväggen. Enkelt att byta tack och lov.

Men idag hände samma sak på min V70 -06. Nästan.

Ett tag har jag hört ett gnisslande ljud av och till nånstans från högersidan av motorn, det följde varvtalet så jag misstänkte multiremmen. Men eftersom det ofta började låta när jag svängde kraftigt vänster, till exempel ut från jobbets parkering, så stämde det inte riktigt.

Igår kände jag en darrning i kopplingspedalen jag inte märkt förut. När jag skulle lägga i ettan vid ett rödljus kände jag det när jag trampade lite lätt på kopplingen. Det är ju lite frispel innan man känner att det börjar ta emot och just där det började ta emot kände jag darrandet. Men bara där, inte när jag fortsatte trampa neråt.

Idag på väg till jobbet och ut på sista biten där det äntligen blir 70, jag gasar på och ska lägga i fyran tror jag det var. Först trodde jag att jag bara missade växeln, för snabb med kopplingen eller nåt, men inte heller med kopplingen i botten gick växeln i ordentligt - då märker jag också att det fattas en pedal när jag lyfter på vänsterfoten... Ånej, inte igen...

Kör åt sidan, stannar motorn, petar i ettan, våldar igång kärran och linkar till jobbet i snigelfart - även om jag lyckades få i tvåan också.

Parkerar och lyfter huven för att leta efter trasig wire, men det syntes ju ingen. Inne i kupén drar jag upp kopplingen och till min förvåning stannar den där. Trampade lite och det kändes lite lattjo. Sen blev jag tvungen att springa in på jobbet.

Jag startade alltså inte motorn igen efter att jag dragit upp pedalen, så jag vet inte om den tar som den ska, men efter lite googlande och trådläsande känns det ju sådär bra med alla trådar om stora och dyra jobb... :???:

Men vad ska jag titta efter innan jag drar igång och kanske trashar nåt fullständigt? ;)

Jag har inte riktig pejl på hur det hänger ihop, kollegan tror att servostyrningen och kopplingen delar olja då det kanske är servon som gnällt och inte remmen som jag trodde. Men läser jag trådar så verkar kopplingen hänga ihop med bromsarna?

Hilfe, bitte!
Senast redigerad av 1 :stefan:, redigerad totalt 0 gånger.
Kilade ut och kollade under huven på lunchen. Kan säga att det var GANSKA tomt i behållaren för styrservon - stickan var lite blöt längst ner...

Detta reser två frågor:
1. Hänger denna ihop med kopplingen på något vänster?
2. Vad ska det vara för olja i? Det finns här på jobbet, men vilken? Shells Lubematch säger "Refer to owners manual" och den ligger hemma...
Det här känns inte alls bra.

På lunchen drog jag igång motorn och då tog dragläget som det ska, körde inte en centimeter, men helt okej känsla i pedalen.

Lyckades få tag på en flaska CHF-olja efter jobbet och pytsade i lite i servoburken tills det kom till rätt nivå på stickan. Startade och det verkade okej. Vred ratten till ändlägena ett par gånger utan missljud. Däremot lät det illa om kopplingen, svårt att beskriva ljudet, men definitivt inte okej.

Okej, då åker vi hem! Svängde ut från parkeringen, växlade framgångsrikt upp till tvåan och kom fram till första korsningen. I med ettan, svängde och när jag skulle lägga i tvåan kändes det fel, både i pedal och växelspak - japp, dags igen! Stannade direkt på en busshållplats efter korsningen, slog av motorn och svor. Drog upp pedalen igen men den här gången gick det inte, när jag trampade på den blev den kvar därnere - även när jag testade med motorn igång.
Bara att vålda igång på ettan igen och linka tillbaka till jobbet för parkering tills vidare. :/

Kollade på stickan för styrservooljan, men den såg okej ut. Tänkte dessvärre inte på att kolla bromsvätskan efter sista parkeringen, innan jag åkte iväg var den behållaren full.

Men. När jag gick till bussen (samma busshållplats där jag panikstannade) fick jag syn på en rejäl fläck olja på gatan som såg färsk ut, ungefär där jag borde ha stått och svurit. Svårt att uppskatta, men kanske några deciliter? Inte alls säkert att det var min, men det känns lite creepy.

Är det nån som kan ha en aning om vafan det är som pågår?
Gnällandet från servon och nivån i den burken har jag avskrivit som ren tillfällighet, men kopplingen? Vad är det som händer? :(
Användarvisningsbild
av Vojje
Vad som händer är att det läcker någonstans och att ngn måste hosta upp 12000:-.
I vart fall om hela kopplingen skall bytas på Volvo.
av Tim
Troligtvis har du en en läckande kopplingscylinder, den som sitter monterad mellan motorn och växellådan, du måste alltstå ta ner växellådan för att byta den, och man byter även kopplingen i samma veva. Kontrollera nivån i bromsvätskebehållare, har den sjunkit så har du läckage, det kan du lätt se om du montera bort plastkåpa som sitter under motorn och kollar om det hänger någon droppe där. Och nej styrservon och kopplingen har inget att göra med varandra, vätskan till kopplingen är densamma som till bromsen.
Tvi vale, låter som att någons plånbok kommer bli tunn lagom till jul... :(

Ska iaf slå en kik i bromsvätskebehållaren i morron. Men är det den vätskan som läcker ut eller nåt annat (om det nu var den fläcken jag såg vid hållplatsen)..?
Tycker inte nivån i bromsvätskebehållaren sjunkit nämnvärt, den är drygt halvfull om man jämför min/max-värdena. Under bilen såg jag en skaplig pöl i morse, men återigen vet jag inte om den var där när jag parkerade.
av joakim__
kolla nivån igen på bromsoljeburken den är delad så längst bak är det en egen behållare för kopplingen man måste fylla på den aldeles full för det ska rinna över till kopplings behållarern.
Var ute och kikade på lunchen, men jag tyckte nivån var samma i både bakre och främre delen av behållaren. Lite småbökigt att se dock.

Typiskt, kom på att vi har en sån där yrkesskola i kvarteret bredvid jobbet och de behöver ju bilar att skruva på i utbildningen! Men de hade precis skickat ut eleverna på praktik till i vår...
Proppade behållaren full med bromsvätska idag och körde in i garaget på jobbet (på det våldsamma sättet med ettan i, usch vad det gör ont i själen) för att se om/var det läcker. Petade in en pappskiva under motorn och det dröjde inte länge förrän jag hörde det droppa - det var snudd på att det rann...

Lite kass bild, men det ser ut som om det är ett skvallerhål mellan växellådan (till vänster) och motorblocket (till höger)?

Det borde avfärda allt annat än att det är slavcylindern?

Bild
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]