Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har sökt på forumet utan att kunna hitta någon som skriver om detta problem men finns det en tråd redan så ber jag om ursäkt på förhand för att ha skapat en ny tråd.

Bilen är en XC90 2,5T -03 som gått ca 22 000 mil.

Bilen har fungerat felfritt fram tills för någon vecka sedan då följande meddelande dök upp i kombi-instrumentet: ”Växellåda serv. snarast” + lampan/symbolen för avgasrening

Efter detta meddelande så har bilen fortsatt att gå som vanligt fram tills för några dagar sedan. Vid kallstart så börjar motorn ”varva” upp utan att växellådan driver bilen framåt. Vet ej om den korrekta benämningen är att den slirar? Det är alltså samma tendens som att man på en manuell hade lagt den i friläge och gasat. Gasar man försiktigt så accelererar bilen som vanligt men trycker man hårdare så börjar den slira/varva. Efter att ha kört försiktigt en kort tur till ICA så går bilen som vanligt på hemvägen.

Enligt förra ägaren så byttes växellådsoljan för ca 1 000 mil sedan. Har hittat några trådar där det skrivs om att man kan spola lådan med ny olja i några omgångar och att den kan bete sig bättre efter detta men då oljan är ganska ny så vet jag inte om detta är en lösning i mitt fall? Man ska kunna se på oljan ifall den är röd eller mörk med hjälp av oljestickan. Finns denna i motorrummet?

Finns det någon av er som vet vad som skulle kunna vara felet med lådan?

Oerhört tacksam för svar och att någon tar sig tid att hjälpa!

Mvh
Erik
Att motorn varvar vid kallstart är helt normalt och efter 10-15 sekunder så går den ner till tomgångsvarv just på grund av avgasvärden som ska till en viss nivå. Men utan att riktigt ha stenkoll på automatlådor som felar så verkar det som att växeln inte går i riktigt eller något med drivningen som inte fungerar riktigt? Om lådan byttes för 1000 mil sedan så bör det ju vara ny olja i den?
Stickan för växellådsoljan sitter under bilen vid lådan och har ett gulthandtag (motoroljan röd) om jag minns rätt.

Eftersom du har fått meddelandet om Växellåds Service Snarast och avgasreningssymbolen betyder det att felkoder kan läsas ut och som hjälper för felsökningen. Så antingen glid förbi Volvo eller om du känner någon med VIDA och en Dice enhet eller annan enhet.
HiTek: Tack för svaret.

Lådan är inte bytt utan enbart oljan.

Jag var nog lite otydlig. Bilen startar som vanligt och går snabbt ned till tomgångsvarvtal precis som du nämner. Det är när man lagt den i "D" och börjar köra iväg som den slirar/varvar om man gasar för hårt. Det känns som att den hoppar ur växel om man gasar för hårt men då det gäller en automatlåda så kanske det beror på något annat?
Det här är intressant. Varför känns XC90:ns automatlåda som en variator? När jag kör i "manuella" läget på 5:an och ger gas vid ca 70 km/h så åker varvräknaren ögonblickligen upp och bilen "drar" som om det vore en variator. Det upplevs som att den slirar.. Ursäkta om mitt inlägg upplevs som en trådkapning...
Min upplevelse verkar dock vara normal medans du, trådskaparen, har ett konkret fel. Vore jag du så skulle jag kolla eventuella felkoder, mao verkstadsbesök..
Erik9194 skrev:HiTek: Tack för svaret.

Lådan är inte bytt utan enbart oljan.

Jag var nog lite otydlig. Bilen startar som vanligt och går snabbt ned till tomgångsvarvtal precis som du nämner. Det är när man lagt den i "D" och börjar köra iväg som den slirar/varvar om man gasar för hårt. Det känns som att den hoppar ur växel om man gasar för hårt men då det gäller en automatlåda så kanske det beror på något annat?
Ingen fara, det var jag som läste lite för fort. Men eftersom oljan redan är bytt så skulle jag åka till Volvo och låta dem få ut felkoderna och därefter komma vidare med felsökningen. Förhoppningsvis ser någon med liknande erfarenhet tråden och kanske direkt kan säga vad det är. Men det är alltid bra att få ut felkoderna så man vet vad bilen säger till om.
Strandberg skrev:Det här är intressant. Varför känns XC90:ns automatlåda som en variator? När jag kör i "manuella" läget på 5:an och ger gas vid ca 70 km/h så åker varvräknaren ögonblickligen upp och bilen "drar" som om det vore en variator. Det upplevs som att den slirar.. Ursäkta om mitt inlägg upplevs som en trådkapning...
Min upplevelse verkar dock vara normal medans du, trådskaparen, har ett konkret fel. Vore jag du så skulle jag kolla eventuella felkoder, mao verkstadsbesök..
Precis som du säger Strandberg så är det normalt att en automatlåda slirar. En automatlåda fungerar helt annorlunda mot en manuell i det skedet med slirningar vad jag har fått veta. Man vill gärna jämföra det mot slirande manuell, men det är olika saker.
Först en stilla förundran. Varför körde du vidare när det står "servas omgående" bara ren nyfikenhet?

Om jag mins helt rätt så finns det just en fel code som säger så när lådan verkligen behöver service direkt. Hade du dragit tungt eller något precis innan det hände?

Punkt 2 kolla hur oljan ser ut. Rakt nedanför luft burken ungefär under en kylarslang sitter oljestickan en liten gul kort sticka.

Om det är första gången oljan byts på lådan vid 21000 mil kommer du troligen få byta många gånger till efter varann. Dom xc90 jag byt på har oljan varit totalt svart och bränd redan vid 10000 mil. Troligen på grund av stor tung bil som troligen också fått dra husvagnar eller liknade saker efter sig. Då får man byta olja ännu oftare.

Sen är ju nästa fråga hur mycket olja bytes för 1000 mil sen var det rätt olja som hälldes i.

Rent skenerelt låter det som för lite olja i lådan. Eller smutsigt i lådan så ventilhuset inte fungerar som det ska. Kan bli bra efter flera oljebyten. Annars får man ta ut det och göra rent det. Mycket svårt jobb.

Kolla oljan på vit papper nu och gärna fota och lägg upp så vi får se hur den ser ut.

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:Rent skenerelt...
??:-/

Att kolla färg och nivå på ATF är alltid en bra början på växellådsproblem.
Är den bränd skulle jag spontant gissa på lamellerna/bromsbanden
Strandberg skrev:Det här är intressant. Varför känns XC90:ns automatlåda som en variator? När jag kör i "manuella" läget på 5:an och ger gas vid ca 70 km/h så åker varvräknaren ögonblickligen upp och bilen "drar" som om det vore en variator. Det upplevs som att den slirar.. Ursäkta om mitt inlägg upplevs som en trådkapning...
Lock-up som går ur och den slirar i konvertern helt normalt.

Lock-up är att automaten låser konvertera för att spara bränsle. Men vid hård gaspådrag brukar automaten släppa låsningen. Troligen för den vill att det ska gå ännu fortare att accelerera. En programeringsak hur tillverkaren vill att den ska jobba.

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:

Lock-up är att automaten låser konvertera för att spara bränsle. Men vid hård gaspådrag brukar automaten släppa låsningen. Troligen för den vill att det ska gå ännu fortare att accelerera. En programeringsak hur tillverkaren vill att den ska jobba.

Med vänlig hälsning,
Andis
Tack Andis, så var det. Konvertern och Lock-up:en.
Kan man göra sig av med Lock-up inställningen? Tror man kunde det, men är inte säker. Tycker det är lite drygt när man släpper gasen under 70 km/h och Lock-up:en går i och gör att varvtalet går ner till tomgångsvarv. Det kan bli lite halv ryckig körning när man sedan ska iväg när rödljus precis tajmat slår om, köer, farthinder m.m. när Lock-upen sedan går ur och växeln ska i.
HiTek skrev:
Andis skrev:

Med vänlig hälsning,
Andis
Tack Andis, så var det. Konvertern och Lock-up:en.
Kan man göra sig av med Lock-up inställningen? Tror man kunde det, men är inte säker. Tycker det är lite drygt när man släpper gasen under 70 km/h och Lock-up:en går i och gör att varvtalet går ner till tomgångsvarv. Det kan bli lite halv ryckig körning när man sedan ska iväg när rödljus precis tajmat slår om, köer, farthinder m.m. när Lock-upen sedan går ur och växeln ska i.

Rent tekniskt utan att forskat rejält i det så tycker jag lock up en borde vare helt el styrd på dessa lådor.

Vilket gör att i så fall borde man kunna programmera om den precis som man vill ha den. Sen vilka kunskaper det kräver är ju frågan. Men med tanke på att dom uppdatera programvaran till dessa lådor för 1-2 år sen så lådan kändes som en helt annan låda så verkar det gå att göra mycket i programmet för att ändra hur den jobbar.

Min brukar ligga kvar med lock upen om jag kör fort men när jag kommer ner till 70-80 då brukar den vilja släppa lock up en och just göra som du säger gå ner på tomgång.

Men på ditt inlägg låter det som du har en Annan typ av problem att den gärna vill lägga i lock upen så varvet går ner för lågt och sen släppa den igen och ett ryck uppstår har jag förstått det rätt? När du säger det så tycker jag att min med verkar lägga i lock upen mycket mer även i låga farter än den gjorde det tidigare. Samt med senaste programvaran så utnyttjar min låda i alla fall alla växlar mer. Innan var den mer så att den la gärna i 3-4an i 30-40 km/h sen lätt den konvertern jobba i stället för att växla ner. Så gör den inte nu mer utan nu växlar den ner. Men min tillåter i stort sett aldrig drivning på lägre varvtal än 1300 Rpm. Innan uppdateringen drev den inte under 1500 Rpm om man inte körde jätte långsamt utan växla ner då så den kom över 1500 Rpm Samt kännes mer som en gummisnodd i växlingsprogrammet.

Men nu efter uppdateringen tycker jag den växlar precis som jag vill att den ska göra. Samt bilen blev mycket piggare och känns mycket sportigare och roligare att köra.

Samt växlar i stort sett helt utan några ryck om man inte provocerar fram dom som att släppa på gasen precis när den ska växla.

Med vänlig hälsning,
Andis
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]