Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LjungenX
Hej!

Jag har börjat titta allt mer på en S80 Bi-Fuel då jag har en gasstation på vägen mellan hemmet och jobbet.
Då jag aldrig kört gasbil förut så känner jag mig rätt vilsen på vad jag ska titta på.
Jag har också inte lyckats lista ut hur bränsleförbrukningen kommer att vara jämfört med en bensindriven S80.
Det allmänna man ska titta på när det kommer till en Volvo har jag koll på men är det något särskilt jag ska hålla utkik efter när det kommer till gasdelen?
Bilen är en -04 och har gått 19000 mil.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Prova sök funktionen på forumet.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 50#p700650

Eller en klassiker...google.

Jag googlade volvo s80 bi fuel, och det ser ut som man kan hitta allt där:

http://www.google.hu/#hl=sv&output=sear ... 20&bih=960
av LjungenX
Första tråden har jag läst och hittade inte så mycket om vad man ska titta på specifikt för Bi-fuel.
Google har jag använt också men känner mig fortfarande inte säker varav jag då skapade denna tråd.

Men jag ber om ursäkt om detta var en tråd som inte borde finnas på detta forum...
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Ja verkligen, fy skäms!! :)

Skojar bara, det var inte så jag menade.

Vad jag menar är att det finns super mycket info på nätet, så har man bara lite tålamod så kan man hitta ganska mycket själv, och du skrev inget om ifall du redan kollat runt på nätet, så det är jag som ska be om ursäkt för att jag inte kan läsa folks tankar. :)

Jag brukar själv skapa trådar utan att kolla runt alls, så det var därför jag rekommenderade att du söker lite på det världs vida internet nätet.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Hej Ljungen!
Kan dela med mig lite av mina egna tankar. Jag gick och sneglade på V70 Bi-fuel ett tag och läste på en hel del på ett speciellt "gasforum". Jag blev minst sagt förskräckt av allt jag läste i form av mycket dyra reparationer kring det mesta som rör gas systemet. En Bi-fuels bränslesystem är uppdelat i två helt olika system, ett "standard" bensin system och ett gas-system. Vissa av komponenterna i gas-systemet är ruskigt dyra att byta när det går sönder.
Dessutom måste bilen kunna köras på gas vid besiktning då dessa bilar har extra tester som måste göras i form av läckage test, etc.
Jag vet att det inte är rättvist kanske i alla lägen att läsa på forum, då det är bara de bilar med problem man läser om. De flesta fungerar ju faktiskt! Många är väldigt nöjda med sina Bi-fuel bilar.
Men för egen del så valde jag faktiskt en "vanlig" V70 istället, och är hittills mkt nöjd.
Visst, man har en tusenlapp i skatt, sen kostar bilen lite mindre på gasdrift. Så lite tjänar man ju på kuppen. Dock så har du 2st 30 liters tankar, en för gas och en för bensin. Så vill du inte utnyttja gasdriften så kommer du få tanka ofta.
av umekille
Gasnätet är inte prioriterat värst mycket i landet.
Inga krav ställs likt E85 att det skall finnas överallt.
Så en gasbil är inget om man åker på längre resor
typ norr om Dalälven.Vet inte hur miljöverket tänker
då de både värnar om miljön men inte ser till att miljöbilar
kan tankas i hela vårt långa land.

Tvättade bilen på länge idag och j[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]

Nu är det fixat. Problemet var att en o ring […]

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]