Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Letat men inte hittat mitt problem någonstans.

Har en 2.4t V70N -01 FWD som jag köpte någon vecka sen, den har gått riktigt bra tills igår när jag låg längs E4an och körde.
Låg och körde 110km/h utan problem, bilen ligger rak om man inte rör ratten vare sig de lutar eller ej.

Helt plötsligt började bilen att skaka, ungefär som när man kör på sidomarkeringen samt markeringen nära mitträcket.
Efter detta så började bilen att dra mot höger ganska mycket, varesig vägen lutade åt vänster eller var rak så drog den mot höger.
Det skakade ingenting i ratten utan det var själva bilen som skakade, känns som de kommer bakifrån.
Kollat däcken, fanns ett med rullriktning som var placerat fel men detta har jag åtgärdat, 2.5 bar i däcken har jag.

Fenomenet känns som mest mellan 90-100km/h kanske, sen blir det svagare upp mot 110 samt 90 och lägre.
Lite svårt att beskriva det hela men hoppas ni förstår.

Mvh Tommy
Senast redigerad av 1 tragiska, redigerad totalt 0 gånger.
av umekille
Snabb diagnos är bromsarna ligger på.
Bromsskiva som gett upp? Bromskloss som gått sönder?
Drar den i sidled(skakar mer) då du bromsar?
Kan även vara ett däck som är på väg ge upp.
Hjullager som gått sönder?
Skakar ej mer vid inbromsning, skakningarna är inte konstant utan hela bilen kan skaka som efter en liten stund kan gå över till vibration och sen kan det sluta en halv minut eller 15 sekunder sen börjar det om igen, ligger i olika länge osv.
Sedan känns det mer som att det är bak de hela kommer ifrån, visst hela bilen skakar men mest bak som detta känns.
Som att köra på den guppiga målningen på vägen ett tag.
dieselmagnus skrev:Kollat länkarmsbussningarna?
Hade bara tid att kolla vänster fram, den gick då att röra fram och tillbaka ypperst lite för hand men inte kollat jättenoga, bara när jag hade bort däcket. Får väl försöka kolla dom på höger sida!
Utifall dessa är slitna, går dom att byta själv eller ska jag köpa länkarm med bussningar monterade?

När jag tänker efter så provade jag sparka på alla däcken, allt var relativt stumt förutom höger fram då var det ett litet klonkande ljud och det var inte stumt utan lite slappt, rörde sig lite fram och tillbaka en sekund eller två.
dieselmagnus skrev:Kan ju vara mycket. Är fjädrarna fram hela?
Dämparna fram byttes då för 2000 mil sen, så får hoppas att dom iaf kollade fjädrarna. Tror det kan vara bussningarna men får kolla senare när garaget inte är upptaget.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]