Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Det gäller S60 2,4i 2002, 26500 mil.
När jag kör bilen så käns det konstigt, varvtalet sjuker snabbt och när jag växlar så blir det kick back. När jag stannar så går varvtalet ner till 500 och sen upp till 1000 varv och stabiliseras runt 800. Ibland pendlar det upp och ner men den dör aldrig. Mycket nervös när man växlar. Det finns felkoder också som togs bort. Skriver ner:
201A - Termostat felaktig signal
6000 - AC Kopplingsrelästyrkrets
640A - Omställningsventil kamaxel, felaktig signal
500A - AC-tryck, givare felaktig funktion
Några kunniga här på forumet som kan hjälpa mig, skulle uppskatta det jätte mycket!
Mvh
Senast redigerad av 1 gaggi77, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Uppdatering...
Kollat idag och det ligger ett spjällhus som är "made in Italy"- Magneti Mareli med vit etikett! Jag tvivlar på den också.
Vad tycker ni? Vad först ska jag göra?
Användarvisningsbild
av hollan
då hade jag börjat med termostat och temp givare ett kalas som tar en kvart att byta och kostar några hundralapppar och kan ge sådana här fenomen
Användarvisningsbild
av wissel
gaggi77 skrev:Uppdatering...
Kollat idag och det ligger ett spjällhus som är "made in Italy"- Magneti Mareli med vit etikett! Jag tvivlar på den också.
Vad tycker ni? Vad först ska jag göra?
jag skulle börja leta frenetiskt efter ett Spjäll med samma nummer och gul etikett direkt. Ditt spjäll är helt nu men det KOMMER att pajja garanterat. Inte fråga OM utan NÄR det blir skit o pannkaka.....
Tips just nu inte så vanligt att det finns...: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=23732
Användarvisningsbild
av wissel
Vojje skrev:
wissel skrev:Inte fråga OM utan NÄR det blir skit o pannkaka.....
Fackspråk? :roll:
:P
Användarvisningsbild
av gaggi77
Vad betyder felkoder för AC?
Mätaren som visar motorvärme visar aldrig 90 grader utan ligger alltid på 70-75 grader. Det ska ligga i mitten ellerhur?
Tänker först köpa ny termostat och tempgivare och prova om det stabiliseras om inte tar jag bort spjellet och LLM och rensar med CRC. Så återkommer jag med resultat.
Tack för svaren.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej igen.

Köpte för ngr dagar ny termostat på billia, bytte den och nu funkar värmen som den ska 90'C förr var det bara 75'C max.
Sen rengjorde jag gasspjällhuset, oooo vad den var skitig fy fasan! När jag var klar såg det ut som ny. Tog bort även LLM och rensade den tråden som finns inne och jag kan säga att den var också svart och skitig. Monterade allt tillbaka med ny spjällhus packning och tog en provtur. Bilen var nyfödd! Tomgången var på 850 varv/min och den rörde inte sig upp eller ner. Så mjukt och stabilt körning att jag skrattade ;)

Mvh

Vakuumläckor och avgasläcka mellan motor[…]

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]