Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kesv9087
Jag kopplade in motorvärmaren och nyfiken som man är ville jag kolla hur mycket ström den drog och fick fram att den tog 370W. Jag tycker det låter lite eller ?
Användarvisningsbild
av Perc
Om du bara har motorvärmare och ingen kupévärmare inkopplad så låter 370W ganska rimligt, beroende på vilken sorts värmare det är.

Utanpåliggande strålvärmare har tyvärr ganska låg effekt. Värmen går ju inte bara in i blocket utan även ut till elementets utsida och den får inte bli hur varm som helst pga brandrisken. Slangvärmare och gammaldags blockvärmare i frysplugg brukar ligga mellan 500 och 600 watt.

Har du eftermonterat Calix eller Defa så har du med största sannolikhet slangvärmare. Är det originalmonterat av Volvo så brukar det vara strålvärmare.

Volvos originalvärmare är förresten tillverkade av Calix, men utbyteselement går trots det bara att köpa via Volvo som originaldel. Calix' egna katalog erbjuder slangvärmare och låtsas inte alls om att det finns något annat alternativ. För mig är det ett mysterium varför Volvo själva valt strålvärmare eftersom det normalt är "sista utvägen" för motorer där varken block- eller slangvärmare fungerar.
Användarvisningsbild
av Perc
Är det Defa är det inte Volvo original, nej. Och då är det med 99 procents säkerhet en slangvärmare. Borde gå att få syn på den om du lyser med en ficklampa ner bakom motorn. 370W låter i lägsta laget då. Hur mätte du?

Motorvärmaren pulserar inte strömmen. Det finns ingen elektronik alls i värmeelementen, enda "intelligens" man har är en värmesäkring som brinner av om det blir för varmt, dvs om vattencirkulationen står stilla (slangvärmare) eller om en strålvärmare inte är tajt nog monterad mot blocket så värmen inte leds bort ordentligt.

Kupévärmare däremot har idag PTC-element som är självreglerande och inte använder mer effekt än nödvändigt. Därför måste man rikta värmaren så luften cirkulerar ordentligt. Monterar man den så den blåser rakt på sittdynan så drar den automatiskt ner effekten eftersom den tror att det är varmt i kupén.

Sen brukar ju vissa motorvärmarstolpar slå på/av på/av på/av osv enligt temperatur också. Särskilt på arbetsplatser och dylikt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Perc skrev: Sen brukar ju vissa motorvärmarstolpar slå på/av på/av på/av osv enligt temperatur också. Särskilt på arbetsplatser och dylikt.
Vilket inte precis förlänger livslängden på värmaren.
av Kesv9087
Efter närmare efter forskning så visar det sig att det är Calix som sitter på bilen org eller eftermonterat vet jag inte. Men dom föra ägarna har använt en defa kabel så nu förstår man varför det har varit så svårt att gå i kabelen. Om det nu är original är det rimligt med 370w effekt då eller ?
Användarvisningsbild
av Perc
Visste inte att man kunde få in en Defakabel i en Calixkontakt ens med mycket våld. Men vissa lyckas tydligen...

370 watt låter normalt om det är en strålvärmare monterad på blocket.. Slangvärmare brukar ligga typ 100W högre än så.

Och om det är en strålvärmare så är det troligtvis original, för vad jag vet har det elementet aldrig gått att köpa annat än via volvo. Slår man i Calix' egna katalog så får man upp slangvärmare RE480.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har precis bytt motorvärmare så jag har kollat på delarna. Min gamla trasiga motorvärmare var en Calix strålningsvärmare typ MVP 324 och på den står det 400W 230 V. Min nya är en en Calix slangvärmare typ RE 480 och på den står det 550 W 230 V. Dom flesta har nog inte 230 V i sina uttag utan snarare 225 V och då blir effekten lite lägre. Det skall bli intressant och se om slangvärmare är bättre än strålningsvärmare
Hej!
Det hela är väldigt enkelt om du har en multimeter och om din koppling är klockren.
Bara mät på de 2 stiften som går på samma håll. (Calix) Gissar på att du ska mäta på dom 2 stiften som sitter närmast varann på Defa.
1. Se till att ingående kontakt är urdragen. (Det är här vi ska göra vår mätning)
2. Se till att alla övriga eventuella tillbehör är ifrån. (Har du t.ex. en kupevärmare inkopplad eller en batteriladdare får du fel värde)
3. Nu har du enbart elementet (Motorvärmaren) inkopplad. (Har du trots instruktionen kopplat in 230V på din bil så kommer din Multimeter att brinna upp/gå sönder)
4. Är du ovan vid multimetrar ska du sätta multimetern i läge Ohm. Det förväntade värdet är 134 Ohm. (Tänk på att det kan skilja några få Ohm p.g.a. ledningars resistans. Det bör dock inte skilja mer än maximalt 5 Ohm.)
5. Stämde värdet motsvarar det 400W som din MVP324 värmare ska leverera.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...