Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av combato
Min V70 N 2002 startar inte efter att ha stått parkerad i 4 dygn i sidolutning. Testade att rulla ut den till plan mark och då tände den till några gånger. Fick sedan ringa farsan som bogserade mig hem. Efter ca 30 min så testade jag igen att starta och då gick den igång i ca 5 sek, men sedan dog den igen. Då den givkigång så bluddrade den en del som om den vore sur. Efter det så fick jag inte liv i den igen och batteriet tog slut. Nu har jag laddat upp det igen under natten och tänkte jag skulle ge den nya försök.

Någon som vet vad som kan ha hänt? Var börjar man kolla?

:shock:
/C
Användarvisningsbild
av greeeken
combato skrev:Min V70 N 2002 startar inte efter att ha stått parkerad i 4 dygn i sidolutning. Testade att rulla ut den till plan mark och då tände den till några gånger. Fick sedan ringa farsan som bogserade mig hem. Efter ca 30 min så testade jag igen att starta och då gick den igång i ca 5 sek, men sedan dog den igen. Då den givkigång så bluddrade den en del som om den vore sur. Efter det så fick jag inte liv i den igen och batteriet tog slut. Nu har jag laddat upp det igen under natten och tänkte jag skulle ge den nya försök.

Någon som vet vad som kan ha hänt? Var börjar man kolla?

:shock:
/C
1 : Kolla felkoder
2 : Kolla om ditt batteri är felfritt. Kan vara någon cell i den som är slut o då har du inte full styrka
3 : Dum fråga men har du tillräkligt med bensin. Har du för lite så kan den vara svår att få igån om du står i en lutning. har hänt många.
Användarvisningsbild
av combato
Har bra styrka i batteriet. Har laddat upp det under natten och det ger bra respons.
Bensin finns. Det är kvarts tank kvar.
Har inte kollat felkoder men skall göra det. Har precis fått tag i en obd2 modul till min mobil för att checka koderna.

Jag har även gått igenom alla kontakter som jag kan se och sprutat lite 5-56 på dem. Kontaktdonet till luftflödes givare bla...

När jag vrider på nyckeln så tänder bilen till 2-4 tändingar men sedan händer ingenting om man försöker låta startmotorn jobba.
Användarvisningsbild
av combato
combato skrev:Har bra styrka i batteriet. Har laddat upp det under natten och det ger bra respons.
Bensin finns. Det är kvarts tank kvar.
Har inte kollat felkoder men skall göra det. Har precis fått tag i en obd2 modul till min mobil för att checka koderna.

Jag har även gått igenom alla kontakter som jag kan se och sprutat lite 5-56 på dem. Kontaktdonet till luftflödes givare bla...

När jag vrider på nyckeln så tänder bilen till 2-4 tändingar men sedan händer ingenting om man försöker låta startmotorn jobba.
Har nu kollat felkoderna och det är inga mer än att dom som jag ser i DIM -displayen i instrumentpanelen:

Positionsljus ur funktion
Baklucka öppen (detta pga att jag blev påkörd bakifrån för två veckor sedan och bagageluckan fick sig en knäck och går inte att stänga)
Användarvisningsbild
av greeeken
kom ihåg att även om du har ett full laddat batteri så kan det vara fel på det.Hade liknande problem och jag fick byta batteri.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle satsa på att fylla på mera soppa. 1/4 tank och lite missvsisning !!!!!!
Användarvisningsbild
av greeeken
wissel skrev:Jag skulle satsa på att fylla på mera soppa. 1/4 tank och lite missvsisning !!!!!!
Jo det är runt där som problemen har visat sig för dom som haft svårt att starta bilarna i lutning
Användarvisningsbild
av combato
Jag har nu bilen på plant underlag sedan ett dygn.

Jag testade att sätta en kupe värmare under huven i 1 timme och vred sedan på nyckeln. Då startade hon och gick perfekt i 10 sek, men sedan dog hon igen. Testade då direkt igen och då gick bara startmotorn runt utan tändning.

Känns ju som något med bränslet... Tog loss den blå lilla hatten på födelnings skenan och tryckte lite och där kommer det ut bränsle i alla fall.
Kan det vara pumpen som ger för lite tryck..? Eller någon som kanske hällt i något i tanken? Eller kasst bränslefilter?

Eller är jag ute och cyklar? :???:

/C
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan ju vara jättemycket. Startar den med startgas? Jag skulle fylla på med 20l bensin till. Du har dubbla tankar med ejektorverkan mellan. Det kan bli stopp på ejektorverkan pga smuts och vatten i tanken. När du fyllt på kan du behöva veva lite med startmotorn. Annars skulle jag nog satsa på att mäta bränsletrycket. Skulle också se över batteriet
Användarvisningsbild
av Vojje
Demontera tankarmatur och pumpar
Töm tanken och rengör
Byt bränslefilter
Demontera spridarna och rengör med ultraljud
Montera allt igen
Starta och kör :D

Det kan inte vara lågt bränsletryck de[…]

Lös jord i b230a

Om generatorn sitter på vänster sida om[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T