Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bbenderman
Bilen det gäller är Volvo XC70-04a
Köpte en satts av http://www.olconstruction.se/lighton.htm

Kanon bra Firma trevlig snubbe som talade om för mig hur jag skulle koppla in men jag är ju senil så glömde några saker så frågar er.
I sattsen så ska man ta strömmen från orginalkontakten vid luftren den kommer det två kablar ur är båda + tänkta till ett varsit exstraljus?
Sedan ska det monteras en säkring men vilken platts?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Antar att du menar kontakten som är speciellt avsedd för extraljus. Den skall kopplas ihop med Volvos kabelsats med relä, alltså inte direkt till ljusen, dessutom ska en strömbrytare (som ingår i kabelsatsen tror jag(?)) monteras på valfri plats i knappraden under klimatpanelen för att det skall fungera. Systemet är förberett för detta, så ingen mjukvara behövs laddas ner extra för detta.
Vet inte hur deras sats ser ut men om du kopplar in extraljusen men "fristående" plus, minus och relä så kopplar du dom två kablarna som kommer från kontaktstycket på 85 och 86 på relät. Från pluspolen via en egen säkring till 30 på relät. Från 87 till extraljus/ballast. Jorda lampan/ballasten direkt, jorda ej relät om du kopplar på detta sätt med originalkontakten vid luftfilterboxen.

Detta om du INTE använder volvos kabelsats utan bara tar styrström från kontakten vid luftburken..

Och som sagt, ska du använda kontakten vid luftfiltret måste du sätta in en knapp i panelen vid växelspaken samt en säkring på plats ??, kommer inte ihåg men det står ju i locket..
Ett relä måste du ha, det följer även med i volvos originalsats. Om du max ska ha 2x55W så funkar det att köra med originalkablaget. Ska du ha mer bör du använda separat matning osv, det jag beskrev ovan..
Användarvisningsbild
av Perc
Extraljusuttaget är avsäkrat med 20A och det är tänkt att man ska kunna driva 2x55W från det. Men INTE xenon. Xenon drar betydligt mer vid upptändning än de "55 watt" som står på kartongen.

Själv skulle jag dra via ett relä i vilket fall som helst. Det tar max en kvart att koppla, inget att orda om.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Fast en 20A säkring borde palla med att starta 2x55 xenon (startströmmen brukar väl specas runt 10A för en 55W, och sen sjunker ju strömmen ganska snabbt), och det är ju bara att byta till ett kralligare relä om man nu inte litar på att det medföljande klarar det.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Ja, absolut, men nu hamnar ju reläet utanför i vilket fall som helst, + tråden som finns i den fördragna kontakten kommer direkt från säkringen. Den andra tråden är styrspänning till reläet. Alltså kommer man inte att bränna något relä i någon dyr elektronikmodul. Värsta som kan hända är att säkringen går, men det är den ju gjord för (får man hoppas).

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]