Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Annders
Hej!

Är på gång att eventuellt införskaffa mig en XC70, 2,5t automat - 2004, 32 000 mil och före detta polisbil. De begär 45 000 kr.

Frågor jag tänker på och som ni supererfarna Volvo-killar säkert kan hjälpa mig med är

1. Vågar man köpa en sådan vagn, rullat lång plus en före detta polisbil?

2. Vad skall man kolla på lite extra?

3. Erfarenheter av långa miltal med XC70?

4.Tips på oljud som man skall lyssna efter i AWD:n, växellåda, klonk från bakvagn, länkarmar och hos motorn?

5. Andra specifika fel som brukar drabba V70?

6. Övrigt?

Vore verkligen jättebra ju mer jag kan få veta. Är min första XC70 så jag har inga kunskaper alls.
Användarvisningsbild
av Andreas2012
Detta är från en annan tråd, men på det hela taget summerar den det viktigaste tycker jag:

Re: Köpråd, Volvo V70N 2.4T -01

Inläggav wissel lör 27 okt 2012, 21:39

Blandad kompott även där. Börja alltid med att kolla Reg.nr på bilen,
sedan hur många ägare. Vill dom inte lämna ut reg.nr, gå till nästa annons.
Just dom årsmod. du kollar på har en del "typfel" såsom Gasspjäll,Luftmassemätare
som SKALL vara bytta. Gul etikett på ett Magneti spjäll SKALL det vara,
slutsiffra på Luftmassemät. skall sluta på 40 eller 41 inte på 30.
Kolla på riktigt VEM har bytt Kamrem .
VAR har den servats och av VEM. Hur ser stämplarna ut..hemmagjorda ?
VARFÖR har dom bytt Automatoljan tror du ? Ha hehe.
Kolla ALLA funktioner inkl. ACn, även nu på vintern. Ta in bilen i värmen en stund bara.
Vevhusventilation på alla T-motorer ? Kolla i trådar hur du kollar det. Ballongtricket duger.....
Ge inte bort dina pengar till skurkar. Svider som satan när du upptäcker det.... :-(O)
Men du tycks ha viljan = Bra. :D
av estufo
Polisbilar har en tendens att ha varit väldigt hårt körda,(Sett en del) Dock så är dom istortsätt alltid servade enl protokoll och lagade på Volvo verkstad och är åtg enl Volvos rekommendationer. Jag hade dock aldrig köpt en XC70 på 45k...
Användarvisningsbild
av sthlm
Polisbilar är servade väldigt tätt ja, lika tätt som något går sönder.
Dom körs väldigt hårt och lagas väldigt ofta.
Skulle avstå köpet och försöka hitta något annat om inte priset sänks med 20k.
Har legat ute en del tjänstebilar till bra pris senaste månaderna. Försök att hugga en sådan.
Tänk på att det är vansinnigt svårt att få sålt bilar idag och speciellt en bil som folk tror dra litervis med soppa per mil.
Gav 70k för min som gått 11k mil (likvärdig men utan plastsjoken runt om)
av Annders
Jag tackar er alla för mycket utförliga svar!

All hjälp och information mottages tacksamt. :D :D

Har kollat runt här i de olika trådarna och blivit mycket orolig med tanke på fyrhjulsdriften. Det låter onekligen kostsamt om den ger upp - och kostnader vill man ju undvika :) ....

Tycker också, precis som ni skriver, att priset verkar ligga lite väl högt. Får väl åka och kolla och pruta lite och se om de släpper den eller inte. :lol:

Här ser ni mitt tänkta objekt:

http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo ... ?ca=16&w=3

Ser ju i alla fall fin ut i lacken.... Men skenet kan bedra..
av volvofantast
Ring till verkstaden där den är servad och kolla upp vad som är gjort och när,killa även mätarställnigen så dom inte har ändrat mättarställningen.
Användarvisningsbild
av sthlm
Den där såg väldigt fin ut.
Men kan det vara så att den inte gått som utryckningsfordon utan tuffat runt som persontransport.
Nu åker jag inte polisbil så ofta men vad jag kan minnas så har utryckningsfordonen en annan inredning!?
av Annders
Mätarställningen ja, men syns inte det via besiktningsprotokollen? Och går den inte att dubbelkolla via bilens elektronik?
Jag skall ta kontakt med Bilia, det måste ju vara Bilia som sköter servicen på de fordonen.

På Vägverkets hemsida fick jag också fram följande:

Fordonsstatus: Avställd (2012-09-25)
Tillfällig registrering: Nej
Privatimport: Nej
Antal ägare: 4
Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig: 699065-5216
I trafik första gången i Sverige: 2004-06-02

Besiktningstermin: 2013-08-01 - 2013-12-31
Senast godkända besiktning: 2012-09-28
Vägmätarställning, km: 323442

Har också tänkt på det där med inredningen. Exempelvis är ju inte de bakre rutorna tonade (krockad?). Däremot är framstolarna klädda med den vanliga fula filtmattan. Så det känns lite inkonsekvent.

Såg också att samma personer säljer en annan likadan,: Läs här:

http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo ... ?ca=16&w=3

Det börjar bli klurigt det här..... :???:
av llesrof
"Har också tänkt på det där med inredningen. Exempelvis är ju inte de bakre rutorna tonade (krockad?). Däremot är framstolarna klädda med den vanliga fula filtmattan. Så det känns lite inkonsekvent."

Polisbilarna hade väl baksäte i vinyl har jag för mig? Det blir lättare att torka upp diverse kroppsvätskor då. Framsätena kan ju i så fall vara standard med tyg.
Byta dragkrok

Antagligen är det lite för stort utkapat[…]

Tja, min kupefläkt och blinkers funkar inte. […]

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]