- mån 29 okt 2012, 14:54
Har inför vintern skaffat mig en fin S60 2.4T AWD från -02. För att 4-hjulsdriften fortsatt ska fungera problemfritt så undrar jag över haldex och oljebyte. Var precis hos Bilbolaget där de sa att just på S60 awd från -02 ingick i normal service oljebyte i haldex var 6000:e mil. På S60 AWD från 2003 och nyare verkade inte detta vara en servicepunkt. Bilen är fullservad hos Volvo och har idag gått 14400mil och man har hört diverse historier om haldexproblem vid 15k mil. Visserligen är det bara V70 modellen jag hört om men det är väl samma system? Bara på jobbet är det 3st som råkat ut för diverse saker som kostat skjortan på just V70.
Har sedan jag köpte bilen i torsdags hört följande saker iaf
1. Byt olja & filter i haldex
2. Hissa upp bilen för att kontrollera så att kardanaxeln ej glappar, är det glapp ska hylsan bytas omgående för att man inte ska köra sönder vinkelväxeln.
Pris på hylsbyte var runt 5000kr men om vinkelväxeln går så gick det på ca 17000kr. Någon som har bra koll på detta och om jag fått rätt info?
Har sedan jag köpte bilen i torsdags hört följande saker iaf
1. Byt olja & filter i haldex
2. Hissa upp bilen för att kontrollera så att kardanaxeln ej glappar, är det glapp ska hylsan bytas omgående för att man inte ska köra sönder vinkelväxeln.
Pris på hylsbyte var runt 5000kr men om vinkelväxeln går så gick det på ca 17000kr. Någon som har bra koll på detta och om jag fått rätt info?
- By S6024t