Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tragiska
Går i tankarna att köpa en Volvo V70N 2.4T 01a och funderar lite om det är någonting att ha? Vanliga fel? Sjukdomar? Håller turbon bra?
Dom ska ha 40k för den men går att pruta, har gått runt 24 tusen mil.

Har varit och provkört, var några saker som att listen på förardörren var intryckt så ska man ha upp rutan måste man hjälpa till och trycka upp den.
Samt då man kommer till ett visst läge när man svänger (samma åt båda hållen) så låter det lite som att gummi gnider mot någonting men tycker inte däcken tar i.
Samt lite knack men annars gick den faktiskt skönt och bra!

Dock det jag inte gillade var att den började dra runt 1200 varv eller mer.

Något som folk upplevt?

Mvh Tommy
Användarvisningsbild
av wissel
hehe 40K för en 2001....i "dassigt" skick.
jag skulle leta vidare, det finns ju hur många
sådana som helst till Salu
av S.t.r.a.n.D
tragiska skrev:Går i tankarna att köpa en Volvo V70N 2.4T 01a och funderar lite om det är någonting att ha? Vanliga fel? Sjukdomar? Håller turbon bra?

Har varit och provkört, var några saker som att listen på förardörren var intryckt så ska man ha upp rutan måste man hjälpa till och trycka upp den.
Samt då man kommer till ett visst läge när man svänger (samma åt båda hållen) så låter det lite som att gummi gnider mot någonting men tycker inte däcken tar i.

Något som folk upplevt?

Mvh Tommy
Först och främst har du ju det populära gasspjället, finns flera trådar att läsa om det.
Sen är väl framvagn något du kan kolla genom lite extra.
Sen en -01 med 24000mil så kan väl vad som helst ge upp eller så håller allt i 10000mil till, svårt att säga.

Vilken list menar du?? Gummilisten som rutan släpar mot?

Ett visst läge när du svänger? Vilket läge? Fullt rattutslag eller halvt utslag?? Kryp och kolla hela hjulhuset om däcket tagit i någonstans.

Knack? Från motor eller? Kan va normalt, kan bli en dyr reparation.

Vet inte hur kräsen du är man jag hade nog letat vidare, speciellt eftersom du inte gillade att den började dra vid 1200varv. Diesel kanske?
Användarvisningsbild
av wissel
tragiska skrev:Kan säkert pruta till 30 35. Är ju fräsch bortsett från dessa små saker. Välservad, nyligen bytt växellådsolja samt framdämpare osv.
Börja med att ta med en liten spegel och en Ficklampa. Kolla undersidan av spjället, Boschspjäll = Lugnt. Magneti Mareli spjäll därskall det sitta en GUL etikett (Vit etikett= Shit)
eljest lär du rätt snabbt åka på ca 8000:- i rep.
Någon som kan hjälpa dig att "läsa av" bilen med Vida + Dice eller PPC felkodsläsare är en ypperlig start.
Men men bilar som slarvas med = Big NO NO----- :D
av tragiska
S.t.r.a.n.D skrev:
tragiska skrev:Går i tankarna att köpa en Volvo V70N 2.4T 01a och funderar lite om det är någonting att ha? Vanliga fel? Sjukdomar? Håller turbon bra?

Något som folk upplevt?

Mvh Tommy
Först och främst har du ju det populära gasspjället, finns flera trådar att läsa om det.
Sen är väl framvagn något du kan kolla genom lite extra.
Sen en -01 med 24000mil så kan väl vad som helst ge upp eller så håller allt i 10000mil till, svårt att säga.

Vilken list menar du?? Gummilisten som rutan släpar mot?

Ett visst läge när du svänger? Vilket läge? Fullt rattutslag eller halvt utslag?? Kryp och kolla hela hjulhuset om däcket tagit i någonstans.

Knack? Från motor eller? Kan va normalt, kan bli en dyr reparation.

Vet inte hur kräsen du är man jag hade nog letat vidare, speciellt eftersom du inte gillade att den började dra vid 1200varv. Diesel kanske?
Listen är den som går runt rutan, klämd i nedre hörnet mellan rutan.

Runt halvt därikring gnisslar de till en kort stund.

Knacket är nog inge knack, snarare tickande från insprutningen kanske.

Får väl vänja mig vid att den drar sent, gillar bilen i övrigt men ska kolla upp om vilket gasspjäll det är iaf.
Senast redigerad av 1 tragiska, redigerad totalt 0 gånger.
av tragiska
wissel skrev:
tragiska skrev:Kan säkert pruta till 30 35. Är ju fräsch bortsett från dessa små saker. Välservad, nyligen bytt växellådsolja samt framdämpare osv.
Börja med att ta med en liten spegel och en Ficklampa. Kolla undersidan av spjället, Boschspjäll = Lugnt. Magneti Mareli spjäll därskall det sitta en GUL etikett (Vit etikett= Shit)
eljest lär du rätt snabbt åka på ca 8000:- i rep.
Någon som kan hjälpa dig att "läsa av" bilen med Vida + Dice eller PPC felkodsläsare är en ypperlig start.
Men men bilar som slarvas med = Big NO NO----- :D
Läste om gasspjället men glömde fan kolla, får göra det sen.
Sen har jag då ingen som kan läsa av bilen, vet knappt om det finns någon här i norr.
Växellådsoljan bad dom få bytt senaste servicen.
Turbon gick då bra, som den ska också.
av tragiska
Var iväg och kollade, det var en vit Magneti Mareli etikett på spjället.
Hur länge kan ett sådant hålla? Vad är det som går sönder? Något man kan göra för att undvika haveri? Lite mer info om spjället vore bra.

Mvh Tommy
Användarvisningsbild
av Jackson75
Får jag passa på att fråga ang detta ökända gasspjäll. Är det vissa årsmodeller som har detta?
Va sjutton är det så dyrt för? Innehåller det en massa elektronik, mer än spjällgivare etc?

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]

Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]