Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tbar
Hehe, jo det finns ju mycket man kan byta... :wink:

@henrikbie: Ser jag rätt är du ny på forumet så jag får önska välkommen! Detta fenomen finns väl beskrivet i forumet och det finns olika uppfattningar. Beroende på intresse, tålamod och tid.

Bak finns belägg för färdbromsen som du ser utifrån (i oket), samt parkeringsbromsen som sitter bakom, inne i skivans "trumma". Ryker det beror det antagligen på att något av dessa belägg ligger emot. Jag skulle personligen gissa på att oket kärvar så att färdbromsens belägg överhettas. Ett test du kan göra är att efter körning, då hjulet sannolikt rullar trögt, ta av hjulet och med skruvmejsel el liknande "bända bort" klossarna från skivan. Behövs bara bråkdel av en mm. Rullar hjulet nu lätt så har du problemet där. I annat fall pekar det nog på p-bromsen.

Kolla de två styrpinnarna i oket om de är rena och uppsmorda.
Kolla att beläggen löper lätt i ok/bygel och inte har rostat fast.
Kolla damasken som skyddar kolven i oket mot smuts och fukt. Inte helt otroligt att den har sprickor som släpper in fukt. Detta hände på min varvid det blir rostbildning innanför damasken, kolven kärvar och fjädrar inte tillbaka. I detta läge får du byta ok alternativt (vilket jag gjorde) köpa renoveringssats på mekonomen och fixa ok och kolv själv. Jag skrev en kort historia om hur jag gjorde detta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 21#p681169

I mitt fall blev inte skivan skadad (skev) av överhettningen så jag behövde inte byta den eller p-bromsbelägg eller hjullager.

Lycka till.
av tbar
Jag skulle väl skrivit "Beroende på intresse, tålamod, tid och ekonomi."

En snabb koll på Mekonomen för min bil ger:
*Renoveringssats bromsok: 134:-
*1 ok, skivor, bromsbelägg, handbromsbelägg och hjullager: 1681+808+524+406+1950=5369:-

I min värld lägger jag hellre 134:- på att försöka renovera ett ok jämfört med 5400:- på att byta halva bakvagnen. Men som jag skrev förut: Det finns många olika åsikter i ämnet.

Förvisso kan man tänka att en åtta-nio år gammal bil kommer att behöva dessa reparationer åndå så småningom och i förebyggande syfte vara värt att byta om man ändå håller på och river.
Användarvisningsbild
av Vojje
tbar skrev: Förvisso kan man tänka att en åtta-nio år gammal bil kommer att behöva dessa reparationer åndå så småningom och i förebyggande syfte vara värt att byta om man ändå håller på och river.
Verkligen, och det är nog lika bra att byta det andra oket också. Ytterligare 1681:- :D .
På det viset slipper han elda upp den nya skivan+belägget+handbromsbacken och det gamla hjullagret. Rena förtjänsten.
Så är det där fram också. Oj, oj, oj.
Ta bort och kolla innan vad du behöver. troligtvis har kolven i ditt ok kärvat fast och du behöver få ut denna, putsa av, fetta in och återmontera. I värsta fall så nytt ok och nya belägg. Tyvärr kan det ju vara så att skivan slagit sig pga värmen eftersom de bakre skivorna inte är ventilerade.
Kolla Mister auto
Brembobelägg 352kr
Skivor TWR 735kr eller Brembo 1417kr
Bromsok 1010kr
Hjullager 1868kr men lagret behöver du knappast byta.
Handbromsbackar ATE 328
Summa 2425kr med bremboskivor ca 3050kr

Biltemas ok och skivor helt ok
Men belägg och handbromsbackar= ojämn kvalite
Sannolikheten att det är dom urusla handbromsbackarna som släppt i limningen, tror jag mer på än att oket är trasigt.
Användarvisningsbild
av Vojje
camaro69 skrev:Sannolikheten att det är dom urusla handbromsbackarna som släppt i limningen, tror jag mer på än att oket är trasigt.
Nästan ännu värre om det vill sig illa. Mer skit att byta i onödan.
Klippt ngt gräs på sistone?
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]