Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Guffe
Hej alla glada volvo ägare.

Blev igår ägare till min första Volvo. en S60 2.4T -2001. När jag kom till köparen och provkörde bilen så märkte jag rätt snabbt att bilen hade problem att hålla tomgången, går ner till 500 rpm och när den är på väg att stanna så rusar den upp till 1200 rpm, säljaren skylde på att han hade gjort en motortvätt som har ställt till detta problem och att det bör försvinna när jag kom hem efter min resa. men så var inte fallet. och nu tänker ni säkert varför köpte jag bilen om det var problem på den. Jo vi skrev ett avtal om att skulle det vara så att det är ett större problem med bilen så skall säljaren stå för kostnaden dummare än så var jag ju inte, har googlat om mitt problem och dom flesta verkar det vara spjällhuset som är kasst men i detta fall så är spjällhuset bytt 2009 till en kostnad på runt 8000 kr (har kvitto) så antar att den nya (Gul etikett) sitter på plats även vid 25000 mil service så rengjordes vevhusventilationen, har läst här på forumet att man i vissa fall måste göra rent spjällhuset, eller vad kan det vara, kan vatten ha krypit in någonstans då säljaren tvättade motorn som ställer till mina problem. Känns som att motor inte reagerar till 100 % tycker att bilen går bra men tycker på något sätt att den borde gå bättre.

Tips?
av Guffe
Stämma?. Hoppas man inte behöver gå så långt. vill ju helst bara fixa felet då jag inte tror att det är nått värre eftersom spjällhuset är bytt för inte så länge sen. alltså den stora kostnaden är redan gjord. borde vara nått enklare var min tanke
av Guffe
Har snackat med Helmia i Karlstad skall dit imorgon bitti för att läsa ur koderna, Förklarade för dom ang. att den hade blivit motortvättad och att han tyckte att jag skulle kolla vakuum slangar så ingen slang har lossat och även kolla tändspolarna så det inte är någon fukt samt ta bort pluspolen från batteriet i minst en halvtimme för att rensa bort alla gamla larm.
Användarvisningsbild
av Vojje
KenZoo skrev: Hade en bmw med pendlande tomgång.
Det var lambda sonden som var boven då.
Hade också en BMW med tomgång som gick upp och ned. Verkmästaren hämtade en lite hammare och knackade på ngt i motorn och vips var allt OK igen. Kostnad, noll kronor. Hade aldrig hänt på Volvo. Först stora eller lilla felsökningspaketet. I alla fall rengjordes denna makapär senare vid service.
Antagligen inte lambdasonden i mitt fall :wink:
Användarvisningsbild
av Perc
Guffe skrev:Jag läser något om nån Magnetventil. vart sitter den ? och kan den vara problemet i mitt fall ?
Den sitter utanpå luftfilterburken. Men det är nog knappast problemet i ditt fall, den har med laddtryck att göra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]