Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dnlar
Har fått problem med växlingarna på S60 -01.

* Ettan och backen har ibland slirat från stillastående. Problemet blivit värre, nu måste jag hålla spaken i backläge hårt med näven medan jag backar, annars ramlar växeln ur direkt.
* Femman slirar ibland någon bråkdel av en sekund innan den ramlar på plats.
* Alla växlarna är något tröga att lägga i

Är det solklart växellådan som måste bytas, eller finns det en chans att jag kommer undan med koppling?
av dnlar
Perc skrev:slira, du menar att dom skrapar?
ja man kan nog kalla det för ett skrapande ljud.
Användarvisningsbild
av knussin
Låter ju som att det inte kopplar ur helt ordentligt. Kollat olje nivån till kopplingen ?
av dnlar
knussin skrev:Låter ju som att det inte kopplar ur helt ordentligt. Kollat olje nivån till kopplingen ?
Nej. Kan man göra det själv eller måste man in på verkstan?
Användarvisningsbild
av Vojje
Det är samma burk som till bromsarna.
Växelöverföringen till låda sker med wire. Kan det hänt ngt där?
Märkligt om lådans alla växlar kärvar ihop :???:
av dnlar
Har nu varit på Bilia och de dömmer ut lådan.
En liten misstanke från min sida är att chiptrimmet är boven till dramat..

Finns det någon som vet om man kan slänga in en starkare låda/koppling än vad som sitter i som standard? T.ex från en T5 kanske? Min är en 2.4t.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har du en 2.4t? Isf är lådorna på T5 och 2.4t samma. Ofta när man chippar så är man dålig på att växla. Man segar bilen och vridet tar död på koppling och låda. Sedan är folk dåliga på att byta olja även i den manuella lådan. För mig finns inga evighetsoljor som Volvo påstår sig använda sig av. Trist med lådan.
Byta dragkrok

Antagligen är det lite för stort utkapat[…]

Tja, min kupefläkt och blinkers funkar inte. […]

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]