Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnPaul
Hej, ny här och inte så kunnig om bilar och jag ber om ursäkt om frågan redan är besvarad men jag kunde inte hitta någon liknande, ber även om ursäkt för om frågan kanske är dum, bortse från den i så fall och ta bort den.

S80 T6 -99 20 tusen mil.
Utan synlig orsak slutade alla reglage på ratten, allt på blinkers armen som förutom blinkers ger access till färddatorn etc att fungera, även det på "vänster panel som styr belysning fram" slutade fungera.
Min meck felsökte och sa att det indikeras "permanent fel på ic-krets" men att orsaken inte gick att identifiera. Jag kan om jag vill sa han lämna in bilen igen så fortsätter han att söka efter orsaken och att han helst inte vill laga den innan vet orsaken eftersom samma fel antagligen uppstår igen.

Lät ju vettigt och jag har väl inget val annat än att lämna in en igen för jag kan ju inte köra utan blinkers men jag tänkte ändå höra här där det finns mycket kunskap om troliga orsaker och annat i ämnet som ev. kan vara av intresse.
Bilen är ju rätt gammal, kan detta vara ett tecken på att den kan den vara slut/inte värd att reparera längre?
Användarvisningsbild
av Camel
Välkommen till forumet!

Följande styrmoduler verkar ur funktion:

LSM Light Switch Module (ljusomkopplaren)
SWM Steering Wheel Module (bl.a. blinkersspak och torkarspak)

Kolla säkringar nr 22 och 23 i säkringssamlingen på sidan av instrumentpanelen. De går bl.a. till SWM och LSM.

Om de är hela kan det vara problem med låghastighets CAN-bus eller LIN-kommunikation till/från ovanstående moduler. CAN-bus nätverket består av två tvinnade ledningar som är gröna och vita. Kolla om sådana ledningar kanske är skadade under panelen, förslagsvis i området kring rattstången. Kolla även så att inget kontaktdon hoppat ur. Om du inte hittar något konstigt är det sannolikt fel på någon av modulerna SWM eller LSM. Prova och byt dem. Finns begagnade på skroten.

Det kan även vara problem med CEM (central electronic module) som hanterar kommunikationen. Det är i så fall ett värre problem.
av JohnPaul
Solskenshistoria:
Drar ut och kontrollerar en säkring i taget, ingen är paj, men, nästan för bra för att vara sant, därefter funkar allt igen :-)

Eftersom flera funktioner var borta tyckte jag det var lite långsökt att fler säkringar skulle gått samtidig och det tyckte jag mig få bekräftat efter att ha kollat dom men nu lärde jag mig ändå att alltid börja i rätt ände i alla fall.
Än en gång, stort tack till Camel.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, oxid kan bildas på säkringarnas kontaktytor. Modulerna i moderna bilar drar mycket lite ström i viloläget. Denna ström är inte tillräcklig för att bryta igenom oxidskiktet och modulen kan inte väckas via bussen. Genom att dra ur säkringen och sätta tillbaka den skrapas kontaktytorna rena från oxidskiktet.
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]