Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaliZ
Hej!

Kommer hem ifrån besiktningen och har precis konstaterat att min pedantskötta S70 fått med beröm godkänt och går utan problem ett år till.
Berättar den positiva nyheten för sambon som inte verkar det minsta road. Får till svar att bilen är gammal och pinsam att åka runt i och dessutom är bakrutetorkaren trasig! ?:-/ Eh.. det har aldrig suttit en bakrutetorkare älskling...

Nåväl, jag har efter mycket om och med börjat vänja mig vid tanken på att släppa trotjänaren och byta upp mig några årsmodeller.
Har därför börjat se mig om efter en V70N 2006-2007. Vill inte ha V70II:an pga elektronisk handbroms som är bökig att serva.

Det jag inte blir klok på är hur många växlar följande konfigurationer har? Hoppas någon kan hjälpa mig att sammanställa tabellen nedan.
-07 2.4D Manuell = antal växlar?
-07 D5 Manuell = antal växlar?
-07 2.4D Automat = antal växlar?
-07 D5 Automat = antal växlar?

Sen har jag en fråga kopplad till kostsamma servicar som man inte utför själv. Hör till och från att "byte av partikelfilter är dyrt".
På vilka modeller av V70N -07 sitter detta filtret? Vad kostar det att byta? Hur ofta byter man det?

Mången tack på förhand!

MVH
KaliZ
Partiklefiltret behöver man inte byta. problemet är att många kör för lite och när regenereringen påbörjas kanske man stänger av bilen. När man startar igen så påbörjas inte regenereringen utan filtret sotar igen. Det ska gå att ta ur och tvätta med avfettning. Automaten är överlag femväxlade medans det finns både femväxlade och sexväxlade manuella. Någon annan får flika in där.
KaliZ skrev: Det jag inte blir klok på är hur många växlar följande konfigurationer har? Hoppas någon kan hjälpa mig att sammanställa tabellen nedan.
Enligt Volvo produktblad står det: (http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... 7_V70N.pdf)

-07 2.4D Manuell = 5-växlad
-07 D5 Manuell = 6-växlad
-07 2.4D Automat = 6-växlad
-07 D5 Automat = 6-växlad

Automaterna med Geartronic, växla manuellt.
dieselmagnus skrev:Partiklefiltret behöver man inte byta. problemet är att många kör för lite och när regenereringen påbörjas kanske man stänger av bilen. När man startar igen så påbörjas inte regenereringen utan filtret sotar igen. Det ska gå att ta ur och tvätta med avfettning. Automaten är överlag femväxlade medans det finns både femväxlade och sexväxlade manuella. Någon annan får flika in där.
Hmm, undrar varför folk är så oroliga över den servicen då. Detta låter som en procedur man utan problem kan göra på egan hand. Hur ofta regenererar bilen? Gör alla dieslar runt 2007 det? Antar det går åt extra bränsle vid regenereringen som därmed påverkar ägarkostanden.
S.t.r.a.n.D skrev:
KaliZ skrev: Det jag inte blir klok på är hur många växlar följande konfigurationer har? Hoppas någon kan hjälpa mig att sammanställa tabellen nedan.
Enligt Volvo produktblad står det: (http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... 7_V70N.pdf)

-07 2.4D Manuell = 5-växlad
-07 D5 Manuell = 6-växlad
-07 2.4D Automat = 6-växlad
-07 D5 Automat = 6-växlad

Automaterna med Geartronic, växla manuellt.
Oj dem produktbladen var ju guld!!! Tackar! Rent krasst så måste det bli en 6-växlad låda för att få ner varvtalet och spara bränsle. Frågan är nu om 6-växlad automat drar lika lite som 6 växlad manuell. Samt om 2.4D är snälare än D5 eller tvärt om.

//KaliZ
Regenereringen startar när den behövs och pågår kanske i 15 minuter. Under den tiden kommer förbrukningen att öka något för att bränna ur filtret. Många har varit missnöjda med automatlådorna då de är för frikostiga med varvtalet och inte utnyttjar det fina bottenvridet. Vet ej om det finns prog-uppdateringar som fixar detta.
Regenereringen startar när den behövs och pågår kanske i 15 minuter. Under den tiden kommer förbrukningen att öka något för att bränna ur filtret. Många har varit missnöjda med automatlådorna då de är för frikostiga med varvtalet och inte utnyttjar det fina bottenvridet. Vet ej om det finns prog-uppdateringar som fixar detta.
I EU-mix skiljer det inget på 5- och 6-växlad låda (s60 2007, 2.4d 5-speed vs D5 6-speed). Dock är den sex-växlade avsevärt mycket trevligare, men utväxlingen är om jag minns rätt mer eller mindre identiskt.
Vet inte om detta är en rättvis jämförelse men kan iaf ta upp det...

Jag har en D5 AWD Manuell -06, BSR PPC steg 1.
Far har en D5 2WD Automat -07. Original.

Vet att man inte ska lita på färddatorn men alla siffror är från bådas färddatorer så då felar ju båda, verkliga skillnaden borde vara desamma, bara högre på båda.
På en 35mils tur, 90-100km/h, drog min 0,51L/mil.
Farsans ligger på 0,65-0,7L/mil.
Han har ju automat som vissa säger drar lite mer, men samtidigt har jag AWD. Nu jobbar ju inte den knappt alls i dessa förhållanden. Vet inte hur mycket BSR gör för förbrukningen.

Kan tillägga att jag inte alltid kör på 0,51, så fort man kör motorväg 110-120km/h så dras förbrukningen upp..Men runt 90-100 går den riktigt billigt..
dieselmagnus skrev:Partiklefiltret behöver man inte byta. problemet är att många kör för lite och när regenereringen påbörjas kanske man stänger av bilen. När man startar igen så påbörjas inte regenereringen utan filtret sotar igen. Det ska gå att ta ur och tvätta med avfettning. Automaten är överlag femväxlade medans det finns både femväxlade och sexväxlade manuella. Någon annan får flika in där.
Fast nu börjar man läsa om "Byten av P-filter" faktiskt. Det som enligt reklamen skulle hålla bilen ut, hehehe, ungefär som Katalysatorn
när den kom.....dyrt är det enda som är säkert att det är....inget annat. Om "felet" är att bilisten kör för lite och orsakar filterkaos så är
det FILTRET som är fel inte BILISTEN..... :-O)
dieselmagnus skrev:Partiklefiltret behöver man inte byta. problemet är att många kör för lite och när regenereringen påbörjas kanske man stänger av bilen. När man startar igen så påbörjas inte regenereringen utan filtret sotar igen.
Stämmer det verkligen. Det är väl tryckgivare/tempgivare på vardera sida om filtret som styr regenereringen.
Villkoret är förstås att avgastempen blir tillräckligt hög innan man stänger av igen.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]