Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Volvo v70 00a T3 aut
Bilen har nu stått på mekonomen verkstad i snart 2 veckor utan att dom kunnat komma på vad som är fel, får felkod på kamaxelgivare, vevaxelgivare o kamaxelgivare bytt utan att det fungerar.
Det är den enda felkoden dom får. Komptestad ok, kamaxelrem sitter som den ska, soppatryck uppmätt ok.
VAD kan ha hänt?

Thomas
Senast redigerad av 7 T-rex, redigerad totalt 0 gång.
av Tim
Åk till en Volvo verkstad där dom kan läsa allt som har med bilen att göra. Billigare än att vara på mekonomen och chans byta grejjor.
av T-rex
Tim skrev:Åk till en Volvo verkstad där dom kan läsa allt som har med bilen att göra. Billigare än att vara på mekonomen och chans byta grejjor.
joo det verkar som om jag kommer att få göra det
av T-rex
Har själv vida-dice och har läst hela bilen men får bara kamaxelkoden oxå, då antar jag att även om jag lämnar till volvo så läser väl dom samma sak?!
av Tim
T-rex skrev:Har själv vida-dice och har läst hela bilen men får bara kamaxelkoden oxå, då antar jag att även om jag lämnar till volvo så läser väl dom samma sak?!
Har ingen aning hur pirat vida ser ut, men sitter kamaxelgivaren verkligen som den skall? Annars låter det ju som att det skulle vara ett kabel fel. Om du hade tillgång till elschema så hade det ju kunnat och gått och mätit kablaget från motorstyrenheten till givaren. Har du tillgång till parametrar på motorn i ditt vida?
av T-rex
mekonomen tror nu att det är det variabla kamdrevet som gått sönder, men drivs eller styrs inte den av vvt enheten? vad är störst problem eller vad brukar gå sönder där? är det drevet eller vvt enheten?
av Tim
T-rex skrev:mekonomen tror nu att det är det variabla kamdrevet som gått sönder, men drivs eller styrs inte den av vvt enheten? vad är störst problem eller vad brukar gå sönder där? är det drevet eller vvt enheten?
Vvt enheten och det variabla kamdrevet är samma sak. Det som styr drevet är en solenoid, men det är inte ditt problem, din bil den skulle starta om det var problem med solenoiden. Tror? Det är ju lätt att kolla. Ställa båda kamdreven på märkningarna och ta dän kamaxelgivaren och pluggen vid andra kamaxeln och kolla om dom står lodrätt båda två och om verktyget som låser kamaxlarna passar, om inte så har vvt enheten gett upp, tar Max 10min att kolla detta.
av T-rex
Vvt drevet med dess komponenter är nu bytt och bilen går igång meeen den går bara bra tills den blir varm och som vanligt utan felkoder.(Hackar o misständer som han beskrev)
Det som är bytt är tempgivaren och drevet då givet och kamaxegivaren. VAD VAD HÄNDER? ett jäkla måndagsexemplar ?:-/ :shock:
av Tim
T-rex skrev:Vvt drevet med dess komponenter är nu bytt och bilen går igång meeen den går bara bra tills den blir varm och som vanligt utan felkoder.(Hackar o misständer som han beskrev)
Det som är bytt är tempgivaren och drevet då givet och kamaxegivaren. VAD VAD HÄNDER? ett jäkla måndagsexemplar ?:-/ :shock:

Vvt enheten är garanterat fel inställd, bara för att den står på märkningarna så behöver den inte stå rätt inuti, låter som att det är någon som inte riktigt vet hur man ska göra som har gjort det.

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]