Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dannebasse
Hej alla!

Jag har en V70, 2,4T årmodel 2001 som börjat trilska rejält. Den har framtill nu haft få problem men när den passerade 20 000 mil häromdagen så började den gå riktigt ojämnt. Tidvis lät den som en fiskebåt (för alla som vet vilket puttrande ljud den motorn har) och den gick inte över 30 km/h, typ safemode.

Gula/orangea motorlampan började lysa så jag ringde Volvo och frågade vad man kunde/skulle göra åt den ojämna gången. Byt tändstift, ojämn gång brukar betyda dåliga tändstift. Sagt och gjort, jag bytte tändstift. Det höll i 1 min sedan var den ojämna gången tillbaka. Då tog jag in bilen på Bilia så att de fick koppla upp den mot datorn och läsa de felkoder datorn genererade.

Då pekade datorn på gasspjället, det behövde bytas. Sagt och gjort, bytt och klart (-7500 inkl datorkoll). Bilen går trots nytt gasspjäll lika hackigt som tidigare och går riktigt ojämnt. Man tog för säkerhets skull ut koder efter genomfört arbete och inga aktiva koder fanns.

I intervallet mellan 1000-1500 varv infinner sig hackandet, i höga såväl som låga växlar. Tomgången vid stoppljus är allt annat än jämn och precis när jag lagt ur en växel och gått till neutral så sticker varvräknaren från tidigare normal tomgång (ca7-800 varv) till 12-1300 varv.

Vad gör jag nu (bortsett från att ta bilen tillbaka till Bilia eller till skroten)? Vad kan det vara för annat fel som pekar på gasspjället? Kan det vara tändspolarna (ska inte datorn varna för detta i så fall)? Är det bensinpumpen som är trasig och ger den hackiga gången?

Någon som vet?

Eller var detta sista versen innan skroten?
Användarvisningsbild
av Vojje
Förr eller senare kommer det nog en felkod. Bara att härda ut.
av andy78
Jag kan tyvärr inte säga för säkert, men jämföra med en gammal bmw som jag hade.
Den hade separata tändspolar och när en av spolarna var dåliga så gick den som du beskrev ojämt och det lucktade oförbränt om avgaserna, att en tändspole var dålig ger ingen felkod.
Nu vet jag inte omdet är separata tändspolar på din bil men ibland kan man ohmäta dem för att se om en avikter dock är det ingen tillförlitlig mätmetod, speciellt då de kan visa lika när dom är kalla.
Men en sak skulle jag prova, kär bilen varm och känn på varje grenrör.
Är ett av dem kalla eller ljummen då kan orsaken vara en trasig tändspole på den cylindern då den ej tänder avgaserna.
av andy78
Fick du med dig gamla gasspället, tänkte mest på att det inte var det som var fel.
Kolla om den drar tjuvluft eftersom tomgången pendlar i varv.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Somsagt, tjuvluft. Kan vara så enkelt som att en tryckslang inte sitter. Fast det låter samtidigt konstigt om det inte skulle upptäckts.

Sen kan det vara luftmassemätaren, vill minnas att den kan paja utan att ge koder. Sen har du mappsensorn också, men hur den påverkar gången vet jag inte...
av andy78
Förstår att de inte kan ha upptäckts då de säkert bara kopplat in datorn och inte sprayat med startgas.
av Dannebasse
Aha:-)

Då kan det alltså vara:
Tändspolar
Tryckslang
Luftmassemätare

Borde inte felkoder finnas för detta eller är det bara uteslutningsmetoden som gäller? Då finns ju en del felkällor milt sagt...

Någon som har ytterligare idéer tas det välkommet emot:-)
Tack alla andra för er respons, tack!
av Dannebasse
Läste denna felsökningsmetod på en webbhandelssida för tändspolar.

"För att vara säker på att din tändspole är trasig, gör följande:
Känn med handen på tändspolen, är den varm så är den garanterat trasig. Tändspolen ska inte bli mer än ljummen under normal drift."

Sant?
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]