Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasB
har problem med att mina helljus lyser rätt upp i himlen, bixenonen lyser som dom ska, går de å justera bara helljuset eller måste ja sänka halvljuset oxå?
Användarvisningsbild
av Perc
Lyft på huven och kolla vetja. :)

På bilar utan xenon sitter höjdskruven på ställmotorn, den är gemensam för både hel och halv. Kanske är olika på din?
av tomsa
Ja inte har de tänkt färdigt inte.
Man får leva med antingen ett rättinställt halvljus och ett ufoletande helljus eller ett lågt halvljus och rätt helljus,det senare blir väl inte godkänt på bes antagligen.
I halogenbilarna kan man ju leka med justerknappen men det är ju kört i xenonbilarna.

Korkat volvo korkat ...................ner i soptunnan säger nog Sverker :D
Användarvisningsbild
av Perc
Låter som nån haft inställningen på strålkastarna fel när dom ställt xenonens noll-läge i VIDA.
Användarvisningsbild
av Perc
Eller så är den automatiska höjdinställningen trasig, vilket gör att bi-xenonen går ner i lägsta möjliga läge. Tidigare ägare har då "lagat" det genom att ställa upp dem manuellt på ställskruven istället för att byta det som är trasigt, typ givaren i bakvagnen.

Hur länge har du haft bilen? Har det plötsligt blivit såhär under din ägo?
Användarvisningsbild
av Perc
tomsa skrev:Problemet är väl mer att det inte går att justera reflektorena inviduellt.
Nej, det är inte problemet. TS skulle inte ha haft detta problem om allting fungerade som det skulle på hans bil.

Rätta mig om jag har fel, men jag är ganska säker på att bi-xenonens automatjustering bara påverkar halvljuset, inte helljuset. Om automatjusteringen av nån anledning inte fungerar som det ska och någon hemmameckare kompenserar genom att ställa upp på ställskruvarna så blir ju helljuset fel då istället.

Och om automatjusteringen inte fungerar (t.ex. pga trasig givare i bakvagnen) så går ställmotorerna ner i bottenläge, för att till varje pris undvika bländning. Jag kan bra tänka mig att det är det som är problemet med trådskaparens bil, och då har nån FTÄ (förbannad tidigare ägare) ful-lagat genom att höja på ställskruven istället.

På halogenbilar går det heller inte att justera individuellt, men det spelar ingen roll eftersom reflektorerna helt enkelt sitter ihop inne i strålkastaren. Är den ena rätt så är den andra också det.
Erfarenheter XC90?

Har haft alla Volvos kombi modeller. På -70 […]

En bättre modell hade som kunnat ge ett mer p[…]

Volvo appen

Har också problem med att ställa in tim[…]

Jag har krupit till korset, efter ca. 20.000mil p&[…]