Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjojo
Hej
Jag har fått felkod P0133 på min V70. Felkoden ska betyda något i stil med "O2 Sensor Slow response Bank1 Sensor1". Dvs Långsam reaktion av främre lambdasonden.

Jag har loggat signalen från båda lambdasonderna och fått fram följande resultat:

https://www.dropbox.com/s/aqkp1vtt54niu ... ram2.jpg?m

Som ni kan se så ligger främre lambdasondens värde på konstant 0.5V. (Även när motorn är avstängd) Enligt min åsikt är det solklart att främre lambdasonden inte funkar alls. Tänkte bara kolla med någon här innan jag byter så det inte kan finnas någon annan orsak till en sån här signal. Någon som vet?

/Björn
Användarvisningsbild
av Vojje
Den undre grafen ska vara diagnossonden antar jag. Ser att den går ner till noll med avstängd bil. Verkar vettigt.
Märkligt att reglersonden inte reagerar på det. Är den fullständigt död borde den väl visa noll alltid, eller?
Är du säker på mätningen?
av bjojo
Nja jag är väl inte helt säker på mätningen. Men jag tog loss kontakten på främre labdasonden och då fick jag värdet "Fault" på "Bank1 Sensor1" så det verkar vara rätt signal jag mäter på. Mätningen du ser i diagrammet är med motorn på vid olika varvtal. Men även med motorn avstängd och tändningen på ligger "Bank1 Sensor1" kvar på 0.5V.

Den verkar helt enkelt ha hängt sig på 0.5V. Hade den gått ner till 0 då borde man väl få andra felkonder. Bilen går ju hyfsat bra, den hackar lite vid gaspådrag och mest när den är kall. Borde den inte gå sämre om lambdan är helt ur funktion?
Användarvisningsbild
av Vojje
Har du felkod har du säkert felmeddelande i instrumenteringen. Då skiter bilen i lambdasonden och använder förinställda värden.
Bilen går bra på dem men ngt rikare och man klarar inte det årliga avgastestet.

Jag har svårt att se hur lambdan skulle kunna hänga sig på ett värde eftersom det är mängden syre i avgaserna som alstrar spänningen som lambdan skickar till motorstyrningen. Jag hade kunnat köpa att den inte "orkar" visa annat än runt 0.5V (som är mittvärdet av 0 till 1 Volt) men jag kan inte förstå hur den fortfarande ger 0.5V med avstängd motor. Den bakre sonden verkar vettigare på den punkten.
av bjojo
Jag håller med dig om att det verkar skummt. Lambdasonden ska ju själv generera spänningen.

Funderar ändå på att köpa en begagnad lambda och se om det blir bättre.
Användarvisningsbild
av Vojje
bjojo skrev: Funderar ändå på att köpa en begagnad lambda och se om det blir bättre.
Gör det! Meddela resutatet. Spännande, trots allt.

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsle.. Sen om tänd[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]