Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Har märkt att trots att jag putsar rutan då och då så uppstår det alltid en mjölkig och halvfet hinna på insidan av vindrutan nån/några veckor efter. Varför blir det så? Någon annan som har samma problem? Särskilt jobbigt blir det när man har solen in genom vindrutan eller möter en bil i mörkret.

Har ju hört talas om att det kan bli hinna om man har en kylvätskeläcka men systemet verkar tätt. Har inte märkt någon förändring på nivån dom snart 2 åren jag har haft bilen.

Har funderat på om det e plasten i instrumentbrädan som svettas. Troligt på en såpass gammal bil? Borde vara färdigsvettat menar jag.

S60 2002

Edit: Vindrutan byttes för nåt år sedan. Kan inte minnas om jag hade samma problem innan det. Förmodligen för att det kanske inte fanns någon hinna då eller så brydde jag mig inte för rutan va så blästrad ändå. Men kanske finns ett samband?
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Vet inte om det är samma fenomen på min vindrutas insida men jag märker det mest kalla dagar innan vindrutan blivit torr. Man faktum om jag torkar rent insidan rutan med vit polerrull (som det kallas) och glasrengöring så blir papperet rätt smutsigt. Sen är det inga problem på ett tag. Jag har alltid trott att det kommer från fläkt och så, luft som virvlar runt.
Brukar räcka med rengöring av insidan ett par gånger under höst-vinter-vår för mig.

Kan det inte bli s k "trafikfilm" även på insidan ruta, som det kan bli på utsidan? Har jag trott i alla fall.

Såg en morgon nu när det var kallt att det var dags för rengöring igen.

/Bo
Ser ju ut som någon slags trafikfilm fast på insidan. Fläkten gör inte att hinnan försvinner utan den verkar vara lite halvfet. Går fint att gnugga bort med ovansidan av fingret. Smetar inte. Konstigt fenomen är det iaf.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Kanske prova med TCnano glas?
http://www.tcnano.com/information.asp?page=304
Borde funka även på insidan men det är väl tänkt mest för utsidan av rutan.
Har använt TCnano rengöring/gelcoatförsegling på båt och det funkar bra. Kanske TCnano glas kan funka på insidan rutan så du slipper putsa så ofta?

/Bo
Nej det vågar jag inte prova på insidan! Ska ju inte behövas heller! Fenomenet svettningar från instrumentbrädan är ju inte helt okänt på internet verkar det som. Ingen här som vet om det är vanligt på Volvo av denna årgången eller om det kan ha nåt med rutbytet att göra?
Jag tror också på att det "svettningar" som ställer till det. Vanligt fönsterputs på en luddfri trasa då och då gör susen.
Det finns en testmetod för gummiindustrin (vet ej om denna metod är applicerbar på plast) där man mäter "fogging". Det handlar precis om det som talas om här. Förståss viktigt för biltillverkarna som inte vill att gummit ska släppa ifrån sig något.

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]

https://rullomkrets.se/

Jag bytte bränsefilter och jag använde v[…]